Röd/lila prickar på benen!?
14.12.2018
Hej! Jag har ett problem med att jag har små prichar som är typ röd lila på hela benen och rumpan. Har googlat runt lite och tror det är keratosis pilaris. Vill gärna ha bort sem eftersomatt de känns lite som gåshud och har extremt mycket kompl5över dem. Vill t. Ex. Inte gå med shorts på sommaren och skämms över att ha bikini på stranden. Är 15 år och har varit nära att ha sex flera gånger (vill ju ha det!) men har sedan sagt nej i sista sekund pga prickarna. Så jag undrar vad jag kan göra föratt få bort dem.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.12.2018
Hej.
Det är nästan omöjligt för mig att veta vad det kan vara för utslag på din hud utan att se dem, men du kan ha rätt i ditt eget antagande. Jag tycker att du skulle börja med att boka en läkartid så att en läkare fick ta en titt på din hud.
OM det skulle vara keratosis pilaris som du skriver, så är det inte speciellt ovanligt, och det brukar bli bättre efter att man genomgått puberteten. Huden som är drabbad kan bli bättre om man använder salvor som innehåller karbamid (urea). Det finns också receptbelagda mediciner som används mot akne som kan hjälpa. Om huden är väldigt rodnande så kan man under kortare perioder använda kortisonsalva.
Jag förstår att det känns jobbigt för dig, och att du är väldigt medveten om problemet. Men lita på mig då jag säger att en eventuell sexpartner knappast skulle bry sig om utslagen. Är det en person som tycker om dig, så tycker hen om hela dig, oavsett om du har prickar på låren eller inte. För du skulle knappast själv heller rygga tillbaka om personen du vill ligga med skulle ha utslag??
Så försök att inte haka upp dig på saken, men boka en läkartid så får läkaren ta ställning till vad det är, och om det finns någonting som kan göras åt saken.
Kram
Tessi