Smala armar
07.03.2015
Hur får man större handleder/armar, mina är så EXTREMT smaska så man når runt med lillfingret och tummen, vågar varken gå i T-shirt eller linne. Mår så dåligt över detta, är smal i övrigt. Och mår dåligt över de med. Funderar på att gå till nån och fråga om nått "mat schema" för att gå upp i vikt. Om de ens finns?
För vet verkligen inte hur jag ska göra..har tappar aptit och mår så dåligt.. J

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
11.03.2015
Hej J! Absolut behöver du gå och tala med någon om du mår dåligt av hur din kropp ser ut. Kan du tala med någon på skolhälsan, i skolan, din förälder, någon vän? Det är väl nog sen också så att vi själva är den största kritikern när det gäller hur vår kropp ser ut. Egentligen bryr sig ingen annan... Eller har någon annan ens sätt det som man själv har jättestora komplex för?! De har oftast fullt upp med sin egen kropps utseende...
Jag hittade på nätet ett forum där du kan diskutera med likasinnade. Där fanns mycket information och möjlighet till frågor. Kolla in på www.matdagboken.se och Kostråd till dej som vill gå upp i vikt.
Men principerna är egentligen ganska enkla i korthet: Ät regelbundet (frukost lunch middag och 2-3 mellanmål + kvällsmål innan sömn). Ät före träning och efter träning. Ät nyttigt fett ex växtfetter ss ryps- eller olivolja, fet fisk, nötter & frön, kokos o avokado. Håll ditt kaloriintag 300-500 kcal mer än vad som är rekommenderat för din vikt och längd. Som träning rekommenderas styrketräning dvs gym. Det mår både dina muskler och ditt hjärta bra av. På många gym finns en PT som är utbildad för att kunna hjälpa till med att bygga sin kropp och rätt intag av kost.
Sen är ju benstommen i mångt och mycket ett genetiskt arv vi fått. Det genetiska arvet kan vi inte göra mycket åt... Men vi kan bygga muskler ovanpå benstommen! :)
Lycka till!   Med vänlig hälsning,   Annika     barnmorska - hälsovårdare