Stor näsa?
18.07.2015
Hej!
På sistone har jag börjat bli mer och mer utseende fixerad...Jag är nöjd med min kropp och så men jag är väldigt osäker på mitt ansikte. Jag har en väldigt stor näsa och just nu så har alla "snygga" människor små och nätta näsor... Och jag vet redan om allt det där med att "alla är vackra på olika sätt "men fortfarande... Vad ska jag göra?!? Den som lägger näsan i blöt

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
21.07.2015
Hej, du fick ett bra tips där i kommentaren. Försök att koncentrera dig på annat så kanske du inte hinner och orkar fundera så mycket över din näsa. Det är ju sant, om man har för mycket tid och inget att göra så blir det lätt hänt att man kritiskt börjar gå genom alla delar på sin kropp, nästan som man skulle söka efter något att störa sig på, med våld försöka hitta något som inte är bra. Det gör mycket illa åt ens eget självförtroende att på riktigt söka efter något som är dåligt eller fult (åtm i ens egna ögon). Om man hjärntvättar sig själv med att man är dålig och ful så börjar man tycka det, och det värsta är att man kan få andra att tänka det samma. Fast andra inte skulle haft en tanke på något sådant ifall man inte själv satt sån stor vikt vid nån viss detalj.
Du vill säkert inte höra det, men alla har ju komplex över något i sitt utseende, speciellt i ungdomen innan man hittat sig själv och vet att man duger som man är. Eller kanske mera att om det är så att någon anser att man inte skulle duga, så är det värst för dem, man vet att man är bra och man hittar andra att umgås med om det är så att ens sällskap inte duger för någon.
Nu vet jag ju inte om jag skulle tycka att din näsa är stor, det kan mycket väl hända att jag inte ens skulle reagera på din näsa utan tycka att den är helt som alla andras. Men vi växer ju lite i otakt faktiskt, alla delar på oss växer inte samtidigt i synk så att säga. Det kan ibland vara så att vissa delar av oss (tex näsan) växer snabbare än resten av ansiktet och då kan det tyckas att vi har stor näsa, men det brukar nog jämna ut sig sen när resten kommer ikapp.
Jag tror att du kunde må bra av att läsa våra tips och råd hur man får bättre självförtroende och allt vad vi skrivit om självkänsla, för jag tror att det är där skon klämmer <3 Läs allt om det HÄR.
Kan hända att du inte fick ett sånt svar som du var ute efter, sätt här under i kommentaren ifall du tycker annorlunda eller vill att vi funderar igen.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna