Hur vet man om man är kär?
20.12.2022
Hej?
Jag håller på att prata med den här killen på snap men jag vet interiktit om jag bode göra det. Det har gått till att jag väntar i timmar på en snap från honnom och sen bara får en Pic från ett rändom tak. Jag har mest bara små dejta förr Och jag vet int om jag tycker om honnom eller bara blind för han är den första pojken som ha sakt att han tycker att jag är snygg, het, Butifull o. Sv. (det är dom gångerna han faktiskt snäppar med bilder på hans ansikte och pratar med mig)
JAg har ingen idé om vad faan jag ska göra åt saken.
Snälla gemig bra tips omhur jag ska kunna trycka ner mina tankar om honnom. Bummbi björnen :3

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
22.12.2022
Hejsan! :)
Tack för din fråga.
Först ska jag svara lite på hur man vet att man är kär. Det är inte så lätta att veta alla gånger men det brukar klarna med tiden, vartefter man lär känna varandra bättre. Typiska tecken är bland annat:
- Man tänker på personen väldigt ofta, ibland så ofta så det blir svårt att koncentrera sig på annat som man borde göra
- Det pirrar i magen och känns lite nervöst när man är runt personen, eller pratar med personen. Hjärtat kanske börjar bulta lite snabbare.
- Ibland räcker det med att man bara tänker på personen, för att man ska börja le
- Man tycker den andra är attraktiv, och man skulle vilja röra vid den personen på något sätt
Det låter som att du är förtjust i den här killen eftersom du gärna pratar med honom på snap och tänker på honom ofta, men kanske behöver du lära känna honom bättre för att testa om det är någon att bli riktigt kär i? Som du säger så kan man ibland bli ”kär i idén om kärleken”, speciellt ifall någon ger en fina komplimanger, men man inte riktigt känner personen ännu.
Det låter som att han kan var förtjust i dig också, med tanke på att han ger komplimanger och pratar med dig. Att han ibland tar länge på sig att svara kan vara hans kommunikations-stil. Alla människor har olika sätt och kommunicera, och vissa vill inte chatta/snappa lite smått hela tiden utan vill hellre ”göra det ordentligt” när de har tid att göra det.
Jag tror inte det är så bra att trycka ner sina känslor och tankar, det leder oftast bara till att man blir ännu mera förvirrad eftersom känslorna alltid hittar ett sätt att ta sig upp igen, men på andra vis. Det är bättre att acceptera hur man känner, men sen välja logiskt vad man VILL göra med sina känslor. Känslor är sist och slutligen bara känslor, de kommer och de går, och man kan själv välja hur man vill agera.
Exempelvis: Är du redo för att detta kunde bli nåt mera, eller vill du inte? Ifall du känner att du inte är redo för en sån här typ av relation ännu, så är det kanske bäst att se det som en kul flörtig grej bara att du får sån här uppmärksamhet, men välja att inte gå vidare med nåt. Men ifall du känner att det kunde vara roligt och spännande ifall det ”blev nåt mer” med den här killen – så fortsätt att prata med honom, ge komplimanger tillbaka, och kanske hittar ni nåt tillfälle när ni kunde träffas också irl? Exempelvis att era kompisgäng kunde göra nåt tillsammans, ifall du inte är bekväm med att vara ensam med honom ännu.
Lycka till, oavsett vad du vill göra :)
Kram, Kix