Äidin rakkaus ja muiden "rakkaus"
11.07.2024
Olen saanut paljon äidin rakkautta ja läheisyyttä, kuten myös mummonkin. Kelpaisin heille aivan itsenäni, joten en laske ihmisestä hyötyä, kenen kanssa olen. Esimerkiksi minulla on vuosia ollut kaveri joka on hieman lapsellinen ja välillä itsekäskin enkä oikeastaan hänestä hyödy muuten kun kävelyseurana, mutta olen hänen kanssa kun hänessä on aika paljon kivaakin. Opin siis luottamaan naisiin. No, kolmisen vuotta sitten elämääni tuli eräs nainen ja luotin häneen sitten aivan täysillä. Luulin, että hän haluaa minulle hyvää yksinäisyydessäni, oikeasti parastani. Niin vain kävi, että hän otti minusta hyödyt irti ja kun hän oli saanut haluamansa harjoittelun minusta (seksuaalineuvoja) hän hylkäsi minut. Hän oli sairaanhoitaja ja lupasi olla kanssani niin kauan kunnes saan merkonomikouluni loppuun eli 2 vuotta, mutta hylkäsikin lähes heti vuoden jälkeen. Syy oli se, että hän sai jo koulunsa loppuun ja ei halua tehdä ilmaista työtä. Samoin huomaan sen, että lähes heti kun tulee joku ongelma, ihmiset eivät halua olla tekemisissä. Esimerkiksi naapuri tupakoi niin paljon, että aloin voida pahoin, ja piti etsiä uusi asunto, niin kukaan ns. kavereistani ei auttanut. Seurani ja asuntoni kelpaisivat kyllä juhlimiseen ennen tupakoitsijanaapureiden tuloa. Mietin onko minut kasvatettu täysin väärin, olenko tyhmä vai yksinkertaisesti liian kiltti? Kenelle tällainen sairaanhoitaja olisi voitu ilmiantaa? Yksinäisenä luotin aivan sokeasti tähän sairaanhoitajaan ja tuntui niin hyvältä kun nainen kuunteli minua ja sai puhua seksistä, opinnoista, kaikesta mikä nuorta miestä kiinnosti. Sitten hän jätti minut ilman syytä kuin itsekkyys. Onneksi sain kouluni käytyä, koska luokkakavereita ei tullut.
Miten vastaisuudessa tyttöystävää katsoessa voin tietää voiko häneen luottaa ettei tyttöystäväkin jätä parin kuukauden jälkeen?
Mistä tietää, että toinen haluaa oikeasti seurustella kanssani eikä etsi minusta vain hyötyä? En halua tällaisia kokemuksia enää.
Olen siis mies ja 27- vuotias. Kyllä se äidinrakkaus paras rakkaus on. Äiti rakastaa
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
14.07.2024
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Mukava kuulla, että olet saanut osaksesi äidin ja mummon rakkautta ja läheisyyttä. On helpompi antaa ja vastaanottaa myöhemmässä elämässä rakkautta ja läheisyyttä, kun on siitä päässyt osalliseksi jo varhaislapsuudessa. Tekstiäsi värittää kuitenkin tunne yksinäisyydestä. Kiva kuitenkin kuulla, että sinulla on lenkkeilykaveri, vaikkakin joskus mielestäsi lapsellinen. Ajattelen kuitenkin, että kaveruus voi olla arvokasta siitäkin huolimatta, vaikka kaikilla tasoilla ei kaverin kanssa kohtaisikaan. Vähintään kaverit voivat opettaa meille katsomaan asioita uusista vinkkeleistä.
Kerrot yhteydenotossasi elämääsi tulleesta naisesta, jonka hylkäämäksi koet tulleesi ja nyt pohdit kuinka vastaisuudessa voisit välttää vastaavat kokemukset. Haluat tietää, miten voit saada selville naisen todelliset aikeet, jotta et joutuisi hyväksikäytetyksi.
Minulle jäi hiukan epäselväksi sinun ja sairaanhoitajanaisen välinen suhde. Oliko hän siis työsuhteessa sinun kanssasi? Harjoittelussa? Puhut myös ilmaisesta työstä, joten perustan vastaukseni tekstistäsi saamalleni olettamukselle eli sille, että välillänne oli sopimus, jollaisia ei tavanomaisesti ihmisten välisissä ystävyys,- tai seurustelusuhteissa solmita.
On harmillista, että sopimuksenne päättyi yksipuolisesti ja koet luottamuksen tulleen petetyksi siltä osin. Määräaikaisissa sopimuksissa on yleensä sopimuksessa erikseen eritelty mahdolliset sanktiot, joita ennen määräaikaa purettu sopimus voi aiheuttaa. Kyselit tahoa, jonne voisit ilmiantaa sairaanhoitajan. En osaa vastata kysymykseesi siitä, sillä en ole varma olenko ymmärtänyt tekstiäsi oikein. Jos kuitenkin esimerkiksi sopimus on solmittu jonkun kolmannenkin tahon, kuten oppilaitoksen tai kunnan kanssa, ottaisin ensinnä yhteyden sinne.
Toisaalta mietin motiiviasi tehdä niin? Olisiko ilmianto kosto? Mikäli suhteenne on ollut sairaanhoitajan puolesta (vaikkakin ammatillinen, mutta myös ystävyyteen pohjautuva, jossa kumpikin haluaa toiselle hyvää), ajattelisin, että ei ole itsekkyyttä toimia ammatillisissa järkevissä rajoissa. Toisin sanoen on tärkeää kyetä erottamaan toisistaan ihmissuhteet sekä sopimuksiin pohjautuvat ihmissuhteet, kuten ohjaaja/ohjattava, asiakas/asiakaspalvelija jne. suhteet. Tarkoitan tällä sitä, että mikäli toinen ihminen toimii suhteessa ammatinharjoittajana, kyseessä ei ole tasavertainen ystävyys, eikä sille voi asettaa samanlaisia vaatimuksia ja odotuksia kuin ystävyyssuhteelle. Tarkoitan tällä sitä, että ammatinharjoittajan rooliin kuuluu pitää huolta omista rajoistaan ja yksi niistä on se, että ei tee ilmaista työtä.
Ihmiskontakteissa, vaikka ne perustuisivatkin sopimuksille, on luonnollista kiintyä. Silloin kokemus tai tunne siitä, että on ollut vain hyödyke, sattuu varmasti. Kaikissa tilanteissa, joissa ihmissuhde päätetään tavalla tai toisella, on tärkeää sulkea asiat oikein eli siten, että kaikille on selvää mitä ja miksi jotakin tapahtuu. On myös tärkeää tulla kuulluksi eli saada kertoa, mitä asioista itse ajattelee. Kuinka tämä sopimuksenne purkaminen tapahtui? Äkisti kertaheitolla, vai käsittelittekö asiaa ja saitko aikaa sulatella sitä?
Toisaalta minulle välittyi kuva, että koet myös muutoin elämässä olevasi muille vain hyödyke, vaikka sinulla olisi suuri tarve vuorovaikutuksellisiin, syvempiin ihmissuhteisiin, jotka eivät perustu ainoastaan hyviin aikoihin ja hauskanpitoon. Se onkin hyvä lähtökohta esimerkiksi seurustelulle, joka vaatii luottamusta. Luottamusta toiseen, rakkauteen sekä siihen, että toinen pysyy vierellä, vaikka aina ei olisikaan hauskaa.
Luottamus on siis edellytys ihmissuhteiden syvällisessä rakentamisessa; on vaikea rakentaa mitään, mikäli ajatus on se, että toiseen ei voi luottaa. Nähdäkseni luottavainen mieli kertoo enemmänkin ihmisen perusturvallisuuden tunteesta, ihmiskäsityksestä, mutta myös esimerkiksi henkilön historiasta kuin mainitsemistasi liiallisesta kiltteydestä, tyhmyydestä tai vääränlaisesta kasvatuksesta. Itse asiassa luottamuksen tunne voi kieliä siitä, että olet kokenut esimerkiksi lapsuudessasi sen, että perustarpeisiisi on vastattu (esim. mainitsemasi äiti). Luottamuksen voi nähdä myös ikään kuin lahjana.
Pohdit myös sitä, kuinka voisit tietää että ihminen haluaa seurustella kanssasi sinusta hyötymisen sijaan. Tässä asiassa kehottaisin sinua kuuntelemaan herkästi itseäsi eri tilanteissa: millainen olo minulla kys. ihmisen kanssa tulee? Voinko olla oma itseni? Tulenko kuulluksi ja nähdyksi? Onko minulla olo, että minun hyvinvointini on tärkeää ja minä olen tärkeä? Onko suhteemme vastavuoroinen, jossa molempien asiat, tunteet ja ajatukset ovat tärkeitä?
Seurustelusuhteet perustuvat vapaaehtoisuudelle eli molemmin puoleiselle halulle olla yhdessä. Mikäli toinen ei enää halua seurustella, on hänellä oikeus päättää suhde. Kukaan ei siis voi antaa takeita siitä, että ei jätä toista, sillä mm. tunteet ja elämäntilanteet voivat vaihdella. Kuitenkin itse voi pitää huolta siitä, että kohtelee toista arvostavasti, kunnioittavasti, tilaa antaen ja hyvin huonosti kohtelemisen sijaan. Ihmissuhteet ovat silti riskipeliä. Näkisin asian itse silti niin, että se ei pelaa joka pelkää: jos ei uskalla heittäytyä, ei voi myöskään voittaa rakkaudessa.
Toivon sinulle kaikkea hyvää, rohkeutta ja luottavaista mieltä!
terkuin Stinke