apua!!
01.05.2014
Hei! Luulen että isälläni on jokin mielenhäiriö kun hän voi olla ensin ihan rauhallinen ja ns. 'normaali' mutta sitten silmän räpäyksestä hän kiivastu ja alkaa huutamaan, ihan niinkuin joku toinen ihminen. Hän on aika aggressiivinen kun hän on vihainen. Hänellä on myös peliriippuvuus esim. raha automaattipeleihin sekä lottoon jne... Tässä yksi päivä hän oli käynyt kaverin luona vähän juhlimassa ja tuli kännipäissään kotiin ja ei päässyt oikein ovestasta sisälle jolloin äiti joutui auttamaan häntä. Hän oli todella aggressiivinen ja pelkäsin koko yön että hän satuttaisi meitä. Haluan että hänet voitaisiin laittaa hoitoon ja jos saisi lääkkeitä mikä auttaisi häntä. Minun oloani on pahentanut nämä tilanteet ja se tunne kun koti ei voi olla enää turvapaikka. Voisin hyvin elää äidin kanssa sillä hänellä ei ole mitään ongelmaa minkään kanssa mutta pelkään jos lähdemme isä tekisi jotain itselleen. En tiedä mitä tehdä enkä halua että sosiaaliviranomaiset vievät minua poiskaan koska muuten minulla on hyvä elämä. Onko olemassa joku johon voi ottaa yhteyttä että isäni tarvitsisi apua? Tai edes jotakin mikä auttaisi häntä? huolestunut

Koulukuraattori Iina-Kaisa Vastaa
Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
05.05.2014
Hei huolestunut!
Onpa ikävää, että sinusta tuntuu tuolta ja kotisi ei mielestäsi enää ole turvallinen paikka, mutta hyvä, että olet päättänyt "tehdä" asialle jotain. Sinäkin ansaitset tuntea itsesi turvalliseksi. :( Kenenkään ei pitäisi kamppailla tuollaisten tunteiden kanssa, ei varsinkaan vanhempien aiheuttamana. Tällaisessa tilanteessa kenenkään ei myöskään tulisi olla tunteidensa kanssa yksin, joten olisi tärkeää, että puhuisit asiasta - ehkä äidillesi tai esim. koulukuraattorille.
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin myös asiantuntijallemme, kuraattori Inkulle - laitan hänen vastauksensa tänne niin pian kuin saan sen. Voimia sinulle!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei Sinulle!
Olet ihailtavan rohkea, kun kerrot tänne Decibeliin, mikä on perheesi tilanne. Se on hyvä alku! Tosi ikävä kuulla, että isäsi on näin arvaamaton käytökseltään! Voit todellakin olla oikeassa, että hänellä on ongelmia mielenterveyden kanssa, joita hän saattaa jopa yrittää turruttaa, eli hän saattaa pyrkiä helpottamaan omaa oloaan sekä juomalla että rahapeleillä. Ja siinä olet oikeassa, että isäsi tarvitsee apua, jota voi omasta tilanteestaan käsin olla kyvytön hakemaan. Pystytkö keskustelemaan äitisi kanssa tilanteesta ja voiko hän olla tukenasi? Voisitte yhdessä lähteä etsimään apua, mutta jos äitisi on "lukossa" tämän tilanteen tähden, voit lähteä rohkeasti itsekin etsimään apua perheenne tilanteeseen.
Jos isäsi on väkivaltainen tai uhkaa väkivallalla sinua tai äitiäsi, ottakaa yhteys 112 tai sos. päivystykseen (06) 325 2347, mistä saatte akuuttia apua tilanteeseen. Väkivaltaa ei saa sallia kotona, se on rikos. Ja väkivallan traumaa voi joutua käsittelemään pitkään. Siksi siihen tulisi tarttua hyvissä ajoin. Kaupungissasi on myös naisten päivystys, jonne voi soittaa klo 9-15 välillä, josta voitte saada hyödyllisiä neuvoja tähän tilanteeseen. Numero on (06) 724 5600. On surullista, että nuoruudessasi joudut olemaan varuillasi ja peloissasi kotonasi. Et tosin ole yksin, kuraattorina kuulen vastaavista kotioloista muiltakin ikäisiltäsi ja nuoremmiltakin lapsilta. Yritän aina rohkaista puhumaan turvallisille aikuisille ja tarttumaan heidän tuellaan tilanteeseen.
Voit käydä juttelemassa koulussasi joko terveydenhoitajan tai kuraattorin kanssa, joilla molemmilla on vaitiolovelvollisuus. Voitte yhdessä miettiä, keneen voitte äitisi kanssa tai keneen sinä voit olla yhteydessä. Meillä Pietarsaaressa apua voivat antaa esim. A-klinikka ja Mielenterveystoimisto. Näillä molemmilla paikoilla on ammattilaisia, jotka ovat tottuneet tekemään perhetyötä. Voitte siis mennä käymään tai varata ajan vain teille ensin, ilman että isänne tietää edes asiasta, jos tuntuu vaikealta ottaa ensimmäisenä isäsi kanssa puheeksi tätä asiaa. Jos taas koet, että voisit yrittää keskustella isäsi kanssa suoraan omista tuntemuksistasi, sekin on hyvä vaihtoehto, näin ehkä saisitte isäsi mukaan ensimmäiselle käynnille. Voit myös lähestyä A-klinikkaa tai mielenterveystoimistoa yksin, ilman äitiäsi. Kuraattori ja/tai terveydenhoitaja voivat olla tukenasi, jos sitä kaip- aat.
Voimia sinulle kestää tilannetta, lähesty rohkeasti jotakin näistä tahoista. Jos opiskelet muualla kuin tiedoissa näkyvässä kunnassa, koulussasi voi myös olla kuraattori ja ainakin terveydenhoitaja, jotka haluavat auttaa sinua. Mene käymään heidän luonaan. Jos opiskelet mainitsemasi kunnan lukiossa, olen siellä toimistossani seuraavan kerran 8.5 klo 11.15 -14.15 ja 15.5 klo 8 - 14.30
ystävällisin terveisin, Kuraattori Iina-Kaisa Rasmus
Etelänummen koulu & XXX lukio
Runeberginkatu 2, Koulukatu 20,
tel. 050 516 3540
e-mail. iina-kaisa.rasmus@pietarsaari.fi