ärsyttää
07.12.2014
Moikka! Haluisin nyt apua yhteen ärsyttävään juttuu. Mä pelkään et mun perhe hajoo...:'(
Sisko ja äiti riitelee melkeempä koko ajan siitä ku sisko on koko ajan puhelimella ja ei keskity kouluun. Sit äiti ja iskä huutaa aina välillä toisilleen ja myös mulle.. mä en oikeesti enää tiiä mitä tästä seuraaa..nyt kun kirjotan tätä niin mua rupee jo itkettämään :'(:'(
Mä pelkään että mun sisko tekee ittelleen jotain; esim itsemurha tai karkaa kotoo. Mä en vaan pysty elään ilman sitä... sitte äitiki sanoo aina välillä että ei jaksa enää meitä ja meinaa lähtee pois. (En todellakaan aijo mennä puhuun millekkään perheneuvojalla!)
Oisko vaan parempi jos ite lähtis?!?
T. Avuton avuton

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
11.12.2014
Hei!
Olemme saaneet sinun kysymyksesi ja vastaamme siihen pian, koita jaksaa!
Iso halaus sinulle!
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny
Hei!
On ikävä kuulla, että sinulla on vaikeita aikoja kotona ja joudut kantamaan huolta siitä, miten siskosi jaksaa ja samalla yrittää itsekin selvitä arjesta riidan keskellä. Pystytkö ollenkaan juttelemaan äitisi tai isäsi kanssa tästä asiasta? Jos et, kannattaisi sinun mielestämme kyllä jutella asiasta jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Sen ei tarvitse olla perheneuvoja. Sinä ja siskosi voisitte vaikka yhdessä aluksi käydä etsivien nuorisotyöntekijöiden luona kertomassa tilanteesta. Etsivät nuorisotyöntekijät eivät kirjaa käyntiänne mihinkään viralliseen rekisteriin vaan kuuntelevat teitä ja yrittävät yhdessä teidän kanssanne löytää sopivan ratkaisun kertomiisi ongelmiin. Mitään ei lähdetä tekemään ilman teidän suostumusta. Voit tietenkin käydä siellä aluksi yksinkin jos haluat.
Etsivään nuorisotyöntekijään voi aluksi olla yhteydessä vaikkapa puhelimitse ja sopia ajan milloin tapaa kahvikupposen äärellä. Muita vaihtoehtoja on esim. kouluterveydenhoitaja ja kuraattori. Apua on saatavilla ja on hyvä juttu, että kirjoitit tänne meille, jotta et ihan yksin tarvitse kaikkia näitä asioita sisälläsi kantaa. Autamme sinua mielellään ja jos sinulla on lisää kysymyksiä niin vastaamme niihin erittäin mielellämme. Mielestämme on nyt aluksi tärkeää, että sinä tiedät että et ole yksin ja että etsivän nuorisotyöntekijän luona käyminen ei aiheuta minkäänlaisia toimenpiteitä perheesi suhteen. Me nuorisotyöntekijät tunnemme nämä kyseiset etsivät nuorisotyöntekijät ja voimme lämpimästi suositella, että soitat heille. He ovat aidosti kiinnostuneita sinun hyvinvoinnistasi.
Onnea matkaan!
Terveisin nuorisotiedottajat Jenny ja Sanna