parisuhde
17.06.2016
Pitääkö parisuhteessa miehen olla vanhempi koska aina olen nähnyt että mies on vuoden -10 vanhempi ja sitten olen nähnyt niitä yläaste suhteita missä nainen on vuoden vanhempi mutta siis pitääkö miehen olla vanhempi suhteessa?
;)
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
22.06.2016
Hei,
kiitos kysymyksestäsi! Olet havainnut aivan oikein, että usein mies on heterosuhteessa hieman naista vanhempi. Suomalaisten avioliitossa olevien heteroparien välinen ikäero on keskimäärin runsaat kolme vuotta. Kyse on useimmiten pareista, joissa mies on muutaman vuoden naista vanhempi. Rekisteröidyissä parisuhteissa elävien miesparien ikäero puolestaan on keskimäärin 5,7 vuotta ja naisparien 4,7 vuotta. Tämä vertailu paljastaa sen, että seksuaalisesta suuntautumisesta ja sukupuolesta riippumatta pariskunnan osapuolet ovat harvoin täysin samanikäisiä.
Murrosiässä pariskunnan ikäerolla on merkitystä, mikäli kyseessä on seksuaalinen suhde. Suomessa suojaikäraja on 16 vuotta, mikä tarkoittaa sitä, ettei kukaan saa ryhtyä seksuaaliseen suhteeseen tai seksuaaliseen tekoon alle 16-vuotiaan kanssa. Poikkeuksena tästä ovat seurustelusuhteet, jossa nuoret ovat iältään ja henkiseltä kehitykseltään lähellä toisiaan.
Nuoret kehittyvät eri tahtiin - tytöt keskimäärin aikaisemmin kuin pojat. Tämä voi olla syynä siihen, että joitakin tyttöjä kiinnostaa nuorena herkemmin itseä vuoden tai pari vanhempi poika, jonka kanssa kokee olevansa paremmin samalla kehitystasolla. Kaikki ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä, eikä mitään yleistyksiä asiasta voi tehdä. Jotkut pojat kypsyvät nopeammin kuin toiset ja toisaalta taas jotkut tytöt kypsyvät hitaammin.
Aikuisena pariskunnan ikäerolla ei ole enää merkitystä. Enemmän on merkitystä sillä, jakaako esimerkiksi samanlaisen arvomaailman ja tulevaisuudenhaaveet, onko samanlaisessa elämäntilanteessa ja niin edelleen. Rakastuminen ei katso ikää!
Vastauksena kysymykseesi on siis se, että miehen ei tarvitse olla suhteessa naista vanhempi. Jokaisella voi olla omia mieltymyksiä asian suhteen - joku voi tykätä täsmälleen samanikäisestä kumppanista, joku toinen taas viehättyy vanhemmasta tai nuoremmasta kumppanista ja jollekin iällä ei ole tippaakaan merkitystä.
Lisätietoa pariskuntien ikäeroista: http://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/tilastoja/parisuhteet_ja_seksuaalisuus/ikaerot_parisuhteissa/
Aurinkoista kesää!
Terveisin, Suvi - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.