Svettproblem
01.02.2016
Hej!
Jag är en tjej på elva år som har kommit in i puberteten. Jag svettas VÄLDIGT mycket och jag är skälv inte bekväm med det. Jag kan inte ens sitta i klassrummet med en vanlig tröja, för då får jag svettfläckar under armarna och luktar illa. Jag har frågat min pappa som också har haft problem med svettningar men han säger bara att jag ska göra någonting som får mig att svettas ordentlig en gång per dag (t.ex. Träna), ha på mig lösa kläder och att jag ska duscha varje dag. Kan jag använda absolut torr? Hur svettas jag mindre? Är antiperspirantet som absolut torr cancerframkallande? Är detta normalt?
Tack på förhand Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
04.02.2016
Hej.
Som du vet så svättas alla människor - vissa mer och andra mindre. Det är normalt att man svettas mellan 2 och 5 deciliter/dag, och det mesta avdunstar direkt så det märks knappt. Men vissa personer svettas så mycket att de upplever att det är ett problem, och nu skall vi fundera på vad man kan göra åt det.
Överdriven svettning (hyperhidros) kan bero på lite olika saker. Ofta är det ärftligt, åtminstone till en del. D.v.s. det finns ofta någon annan person i släkten som lider av samma problem - i ditt fall din pappa. Svettningen brukar vara lite värre just då man är i puberteten, och om man är förkyld. Det kan också bero på vissa sjukdomar eller mediciner.
Svetten i sig luktar ingenting, den består mest av vatten och salter, men då den kommer i kontakt med bakterierna som finns på huden börjar den lukta. Så det är med andra ord om huden är smutsig som svetten börjar lukta illa. Därför är det viktigt att tvätta sig med tvål och vatten under armarna varje dag. Dock helst inte mer än en gång om dagen eftersom det annars kan torka ut huden. Precis som din pappa säger så kan du undvika att ha kläder som är spända under armarna. På olika färgers kläder syns svettfläckana också olika bra, t.ex. på mönstrade kläder brukar de synas mindre.
Det som fungerar för många är deodoranter med antiperspirant. Själva antiperspiranten minskar alltså svettutsöndringen under armarna, och deodoranten kan täcka lukten. Om de antiperspiranter som säljs i vanliga butiker inte hjälper så kan titta på apoteket, där de säljer mer effektiva produkter. Tala med personalen på apoteket om vad de rekommenderar.
Absolut Torr, som du frågar om, är en effektiv antiperspirant som många har fått bra effekt av. Nackdelen kan vara hudirritation och klåda, men bara man följer anvisningarna så brukar det inte vara några problem. Absolut torr brukar rekommenderas först från 13 år och uppåt, men om man är ung så tycker jag kanske att det kunde vara bra att tala med en läkare om saken först i vilket fall som helst.
Så det jag tycker att du skall göra nu är att börja med försöka få en tid till en läkare där du kan berätta om ditt problem. Någon av dina föräldrar kan säkert komma med om det känns jobbigt att gå ensam. Tillsammans med läkaren kan ni sedan fundera över vilka alternativ som finns.
Det är ett jobbigt problem att svettas mycket - men oftast går det att lösa.
Kram
Tessi