Tarmvred?
01.01.2020
Hej under nu 4 dagar har jag haft ont i magen, och inte kunnat bajsa. Jo jag har bajsat 3 dagar men bara på morgonen och det har inte varit mycket alls bara pytte lite och jag har inte varit bajsnödig någon av gångerna utan har varit tvungen att tvinga ut det. En av dagarna var det lite hårdage sen har det varit diarre, ganska jätte mörkt. Även när jag försöker att tving aut det har jag jätte int i magen känns som de tar emot så jag inte kan klämma ut det. Även när jag inte är på wc har jag ont om mna tynger på magen överallt. Det bubblar och rör sig jätte mycket också. Jag är rädd jag har något problem med tarmarna vad skulle det kunna vara? Har även kännt mejj trött och svag, haft gamska dålig aptit och kissat mycket. För ca 3 veckor sedan hade jag också hård mage och då kom det även blod på ytan av avföringen. Hjälp orolig är jag. Tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.01.2020
Hej,
Det är inte lätt att veta vad som är på gång med din mage bara på basen av det du skriver. Matsmältningen påverkas givetvis hela tiden av vad vi äter, och även små förändringar i matvanorna eller dygnsrytmen kan påverka hur våra tarmar fungerar. Under jullovet antar jag att du har ätit iaf lite annorlunda än du äter "normalt". Man äter kanske lite mer hårdsmält mat, ofta mer godis än normalt och på lite andra tider. Så om du har sovit längre på dagarna och vakat längre på nätterna, och kanske rör på dig på ett annat sätt än under de tider du är i skolan så är det helt rimligt att tro att din mage fungerar lite annorlunda.
Det du nu behöver fundera på är om du har haft avföring under de senaste dagarna, om du har haft väldigt ont i magen och om avföringen har varit väldigt mörk/svart. Det är ju bara du själv som kan avgöra när du har så ont att du behöver uppsöka läkare - det kan jag omöjligt svara på. Men om du tidigare har märkt av blod i avföringen och avföringen nu är väldigt mörk eller svart så borde du kolla upp saken med en läkare.
Som sagt, det är helt normalt att magen kan fundera annorlunda under jullovet eftersom man äter och rör på sig annorlunda. Det finns många helt ofarliga anledningar till att man ibland kan känna av smärta i magen, och oftast brukar de ordna upp sig av sig själv, men om man märker av blod i avföringen eller om avföringen är svart så finns det anledning att kolla upp saken. Du kan då ringa till din hvc och boka en läkartid. Får du akuta smärtor i magen som är så svåra att du inte klarar av dem så skall du givetvis uppsöka läkare akut.
Kram
Tessi