Testikeltrauma
19.04.2017
Hej,har haft värk i ena testikeln i några dagar,ingen farlig värk,märks bara ibland. Men är endå orolig,den är inte svullen eller har någon annorlunda form,vet att de tar typ 5 dagar att få svar,men skulle behöva få svar så snabbt som möjligt,tack :) KM
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
25.04.2017
Hejsan!
Ibland kan det bero på att blodtillförseln till testikeln blir lite sämre, pga av att det finns så kallade "vinklar" eller "flikar" som sköter om att blodet flöder rätt väg, så kan det bli lite störning i dessa vinklar att dom inte riktigt fungerar som de skall. Det orsakar en så kallad åderbråck, som är ofarlig i sig, men kan ge ibland lite smärtor och molande värk. Det kan ibland även stråla till nogåndera ljumske. Smärtan brukar lite komma och gå, oftast märker man det då man rör på sig, men även vid vila.
Jättefint att du undersöker dina testiklar, för då känner man om nånting förändras. Om inte smärtorna börjar gå över på säg en månads tid, eller förvärras, bör du gå till läkaren.
Om det då skule vara frågan om åderbråck, konstateras detta via ultraljud av testiklarna, dit slipper man med läkarremiss. Om det behöver åtgärdas, är det ett litet ingrepp på sjukhuset på röntgenavdelningen, och man är på uppföljning ett par timmar på sjukhuset efteråt.
Mvh, Kristiina
Uroterapeut