Hjälp
14.09.2022
Har min chef rätt att inte ge mig jobb, för att mina kollegor går dit och halv ljuger.
Hon tror mer på dem än mig
Ingen av kollegorna har kommit och sagt något till mig personligen vilket de har sagt till min chef
Hej där

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.09.2022
Hej,
Du skriver ingenting om på vilket sätt du är anställd, d.v.s om det är ett vikariat eller om du har en fast anställning. Det kan säkert påverka saken. Om du vill tala med någon som kanske kan ge dig riktigt konkret hjälp med den saken så kan du också kontakta din fackförening (om du är medlem i facket?) eftersom de har personal som är väldigt vana att svara på dylika frågor.
Tyvärr är det lång ifrån ovanligt att det uppstår sådana missförstånd som du beskriver. Då kommunikationen inte riktigt fungerar i en grupp så blir det lätt så att människor talar bakom ryggen på andra istället för att försöka reda upp missförstånd. Men det är din förmans uppgift att ta tag i en sådan sak eftersom alla människor borde ha rätt att trivas på jobbet och du har rätt att berätta även din sida av saken.
Jag tycker att du borde gå till din chef och säga att du nu vill att hen hjälper till så att det slutar talas bakom ryggen, utan att eventuella konflikter i så fall borde redas upp med hjälp av chefen eller en utomstående arbetshandledare. Hela arbetsplatsen mår bättre om arbetstagarna kommer överens. Det innebär inte att alla måste vara bästa vänner - utan bara det att man respekterar att olika människor kan jobba på olika sätt.
Så tala i första hand med din chef, men om det inte hjälper så tycker jag att du skall kontakta facket.
Kram,
Tessi