Valkovuoto
10.03.2020
Miltä valkovuodon kuuluisi haista? Itsellä välillä haju tulee läpi housuista ja on vähän noloa koulussa kun on kokonaisen tunnin istunut ja sitten nousee niin tulee haju. Mulla valkovuoto on aina haissut vähän (on tullut n 1vuoden) mulla myös tulee koulupäivinä enemmän valkovuotoa kuin viikonloppuisin kotona ollessa, mistäköhän tämä voisi johtua? Haju on vähän hapan, onko normaalia? Ongelmainen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
17.03.2020
Hei, kiitos viestistäsi!
Valkovuoto puhdistaa ja kosteuttaa emätintä sekä ehkäisee happamuutensa ansiosta tulehduksia. Valkovuodon määrä vaihtelee kuukautiskierron vaiheen mukaan hormonien vaikutuksesta. Joillakin valkovuodon määrä lisääntyy munasolun irtoamisen eli ovulaation aikaan eli yleensä puolessa välissä kuukautiskiertoa. En valitettavasti osaa sanoa, mistä valkovuodon määrän väheneminen viikonloppuisin sinulla johtuu.
Normaali valkovuoto on miedon hajuista, lähes hajutonta. Voimakas valkovuodon haju saattaa kertoa tulehduksesta. Varmimmin asia selviää, kun olet yhteydessä koulusi terveydenhoitajaan tai varaat ajan paikkakuntasi terveysasemalle.
Sexpo (https://sexpo.fi/kootusti-tietoa/kuukautiset-ja-valkovuoto/) suosittelee huolehtimaan alapään hygieniasta tulehdusten välttämiseksi näin: "Yleensä valkovuotoon ei tarvita kuukautis- tai pikkuhoususuojia. Kerran päivässä vesipesu ja alushousujen vaihtaminen on tärkeää. Kuukautissuojien jatkuvaa käyttöä tulisi välttää, koska se voi altistaa tulehduksille ja hankaumille niiden hauduttavan vaikutuksen vuoksi. Ns. ilmakylvyt ja puuvillaiset alushousut pitävät emättimen hyvinvoivana."
Ilmakylvyt viittaavat siihen, että voit esimerkiksi nukkua yöt ilman housuja.
Mukavaa kevättä sinulle! :)
Terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi
T. Riina