Nuoret, media ja rahat

27.09.2018

 Nuorten rahan käyttö median tarjoamiin palveluihin on lisääntynyt tarjonnan kasvun myötä ja nykyään monet nuoret maksavat kännykkään ladattavista sovelluksista tai esimerkiksi musiikkipalveluista. Nuoret käyttävät netissä rahaa useimmiten kuukausimaksuisiin verkkopeleihin, musiikkipalveluihin ja verkkoyhteisöihin (esim. Spotify), ostoksiin peleissä ja verkkopalveluissa (esim. vaate tai esine pelihahmolle) ja mobiilipeleihin ja -sovelluksiin.

Ns. "virtuaalinen" kuluttaminen on ihan hyvä tapa harjoitella omaa rahankäyttöä, kunhan ymmärtää, että siinä piilee myös omat riskinsä. Esimerkiksi useissa peleissä saa ensin hankkittua ilmaisen hahmon, mutta tason läpipääseminen voi kuitenkin vaatia oikean rahan käyttämistä. Monissa peleissä voi myös ansaita rahaa markkinoimalla peliä kavereilleen. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan mihin lupautuu, sillä monesti suostumuksen antaa samalla epähuomiossa johonkin muuhunkin, kuten omien tietojen antamiseen ulkopuolisille tai pelin markkinoimisen esim. omilla Facebook-sivuilla.

Rahan käyttäminen netissä voi johtaa myös virtuaalivarkauden kohteeksi joutumiseen. Virtuaalivarkaus tarkoittaa käytännössä sitä, että käyttäjän käyttäjänimi ja salasana saadaan selville, ja niiden avulla käydään varastamassa virtuaaliomaisuutta, jota on ladattu esim. peleihin. Varkauksia voi kuitenkin estää huolehtimalla tietokoneen suojauksesta, pysymällä poissa huijaussivustoilta ja käyttämällä riittävän hyviä salasanoja.

Teksti: Liselott Nyström, ungdomsinformatör



Lähteet: Mediataitokoulu.fi

Back