Ungdomar, media och pengar

Ungdomar, media och pengar

I samband med att urvalet på olika applikationer och spel i mobilvärlden växt har ungdomarna börjat lägga mera pengar på dem. Oftast betalar ungdomarna för onlinespel med månatliga kostnader, musikprogram och nätgemenskap (tex. Spotify) men också för inköp i spel och andra nätprogram (tex. kläder eller saker åt en figur/avatar) och för mobilspel och -appar.

Sk. "virtuell" konsumtion är ett helt okej sätt att träna att hantera sin egen ekonomi, så länge man fattar att det också har sina risker. I många spel kan du först få spela med en gratis avatar men senare kan spelet kräva att du betalar för att få spela vidare. Många spel lovar också pengar om du marknadsför spelet vidare till dina vänner och bekanta. Det gäller att se noga efter vad du går med på, eftersom du ofta obemärkt också går med på annat, så som att ge ut personlig information till utomstående eller att marknadsföra ett spel på din egen Facebook-sida.

Att använda pengar på nätet kan leda till att man råkar ut för virtuell stöld. I princip betyder det att någon får reda på ditt användarnamn och lösenord, loggar in och stjäl din virtuella egendom. Du kan undvika stölder genom att sköta om datorns skydd, undvika opålitliga Internetsidor och använda tillräckligt bra lösenord.