Kuluttajansuoja

24.09.2018

Kuluttajansuojalaki on olemassa kuluttajan oikeuksien turvaamiseksi, kun ostetaan tuotteita tai palveluja yritykseltä. Kuluttajansuojalaki EI koske kahden yrityksen välistä tai kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. Se on tärkeää muistaa, kun ostaa esimerkiksi käytetyn auton yksityishenkilöltä tai tavaraa kirpputorilta.


Kuluttajan velvollisuus on:

  • maksaa tuotteen hinta sovittuna aikana

Myyjän vastuulla on:

  • toimittaa tavara/asia asianmukaisesti sovittuun hintaan ja sovittuna aikana


Kauppa = Sopimus

Kauppa tai tilaus merkitsee periaatteessa, että on tehnyt sopimuksen. Myyjä tai ostaja eivät voi tehdä sopimusta yksipuolisesti. Sopimusta ei voi perua.

Monissa tavarataloissa ja verkkokaupoissa on vapaaehtoinen vaihto- ja palautusoikeus, mutta kaupoilla ei ole velvollisuutta tähän.

Nettikauppa

Internetissä maksetaan tavallisesti luottokortilla tai verkkopankin kautta. Kannattaa olla varovainen! On tapauksia, joissa kortin numeroa ja tiliä ovat käyttäneet henkilöt, jotka ovat kopioineet tiedot. Sen saa usein selville jälkikäteen, mutta se voi olla hankalaa ja aiheuttaa paljon turhaa huolta. Jos maksaa etukäteen ja päättää vasta tavaran saatuaan, että ei haluakaan sitä, voi kestää jonkin aikaa, ennen kuin rahat palautuvat tilille, mikä voi tuntua tylsältä, jos kyse on suuremmista summista.

Mikäli ostaa netistä, kannattaa lukea etukäteen huolellisesti, mitkä säännöt ja ehdot ovat voimassa.

  • Onko palautusoikeus?
  • Sisältyykö hintaan vero, tullimaksut ja postikulut?
  • Mitä tapahtuu, jos tuote menee rikki?
  • Voiko sen korjauttaa Suomessa?
  • Onko takuu voimassa?

Vika tuotteessa tai palvelussa

Jos tuote tai palvelu on viallinen, ostajalla on oikeus saada hyvitystä. Tuote voi olla rikki tai siinä voi olla valmistusvirhe, se ei sovellu käyttötarkoitukseen, hoito-ohjeet ovat puutteelliset tai tuote ei kestä luvattua aikaa. Palvelu voi olla puutteellinen, ellei sitä suoriteta ammattitaitoisesti ja huolella tai jos jotain ei tehdä sovitun mukaisesti

Takuu

Takuu on vapaaehtoinen asia, jonka myyjä voi antaa. Se ei siis ole pakollinen. Takuu ei korvaa vikoja, jotka johtuvat käyttövirheestä. Muista aina laittaa takuutodistukset talteen.

Kun huomaat vian, sinun on otettava yhteyttä myyjään. Myyjällä on velvollisuus korjata/vaihtaa tuote tai palauttaa rahat. Kuitti on aina hyvä säilyttää varsinkin kalliiden ostosten kohdalla.

Reklamaatio

Jos tuotteessa on vika, voi tehdä reklamaation. Ensimmäiseksi, kun huomaa vian, on tehtävä kirjallinen reklamaatio yritykseen, josta tuote on ostettu. Reklamaatiolomakkeita eri tarkoituksiin löytyy täältä. Jos yritys ei ota reklamaatiota vakavasti, voi ottaa yhteyttä maistraatin kuluttajaneuvontaan ja pyytää sieltä apua.

Jos joutuu yrityksen kanssa kiistaan ostamastaan palvelusta tai jos tuntee tulleensa huijatuksi jollakin tuotteella, voi aina ottaa yhteyttä Kuluttaja-asiamieheen, joka antaa neuvoja ja ottaa yhteyttä kiistakumppaniin, ja se on lisäksi ilmaista. Kuluttaja-asiamiehen voi ottaa yhteyttä silloinkin kun ei ole aivan varma, onko itse oikeassa vai ei.

Teksti: Socionomstuderande Sofia Sundman


Lähteet: Konsumentskydd, Konsumentskyddslag

Back