Konsumentskydd

Konsumentskydd

Konsumentskyddslagen finns till för att trygga konsumentens rättigheter vid köp av produkt eller tjänst av företag.
Konsumentskyddslagen gäller INTE köp mellan två företag eller två konsumenter. Detta är viktigt att komma ihåg om man till exempel köper en begagnad bil eller om man köper något på loppis.

Konsumentens skyldighet är att:

  • betala produktens pris vid överenskommen tidpunkt

Säljarens grundläggande ansvar är att:

  • leverera en vara/sak korrekt utgående från avtalat pris och avtalad tidpunkt.

Köp = Avtal

Ett köp eller en beställning innebär i princip att man ingår ett avtal. Varken köparen eller säljaren kan ensidigt ändra avtalet. Man kan alltså inte ångra sig.

Många varuhus och nätbutiker har en frivillig bytes- och returrätt, men detta är alltså inte ett måste.

E-handel
På internet är det vanligt att man betalar med kreditkort eller via nät banken. Men var försiktig! Det finns fall där kortnummer och konton använts av personer som kopierat numren. Detta går oftast att reda ut i efterhand, men kan vara krångligt och skapar massa onödig oro förstås. Om man betalar i förväg och sen bestämmer sig när varan kommer, att man inte vill ha den och skickar tillbaka den, så kan det ta en stund före man får pengarna tillbaka på kontot, vilket kan kännas tråkigt om det handlar om större summor.

Handlar man på internet lönar det sig att på förhand läsa igenom vilka regler och villkor som gäller.

  • Har man returrätt?
  • Ingår skatt, tullavgifter och porto?
  • Vad händer om varan går sönder?
  • Kan den repareras i Finland?
  • Gäller garantin?

Fel i varan eller tjänsten
Om produkten eller tjänsten har ett fel har köparen rätt till gottgörelse. Detta kan vara om produkten är sönder, har tillverkningsfel, inte lämpar sig för användningsområdet, skötselanvisningarna är bristfälliga eller om varan inte har den livslängd som utlovats.
En tjänst är bristfällig om den inte utförs med yrkesskicklighet och omsorg eller om något inte följer avtalet.

Garanti
Garanti är en frivillig grej som säljaren ger, det är alltså inte obligatoriskt. Garantin täcker inte fel som beror på att använder har använt något på fel sätt. Kom ihåg att alltid spara garantibeviset.


När du upptäcker ett fel skall du:

  • kontakta försäljaren. Försäljaren har skyldighet att reparera/byta ut varan, eller returnera pengarna. Kvittot är alltid bra att spara, speciellt vid dyrare inköp.

Reklamation
Om det är fel på en vara kan man göra en reklamation. Det första du då gör när du upptäcker ett fel på en vara är att lämna in en skriftlig reklamation till företaget du köpt varan av. Blanketten för reklamation finns här.
Om företaget inte tar reklamationen på allvar, kan du kontakta magistratens konsumentrådgivning och få hjälp därifrån.

Om man hamnar i en tvist med ett företag man köpt tjänster av eller känner att man blivit lurad på någon produkt, kan man alltid kontakta Konsumentrådgivaren som ger råd och kan även kontakta den man är i tvist med, det är dessutom gratis. Det går att kontakta konsumentrådgivaren också fastän man inte är helt säker om man själv har rätt eller inte.