Frågor om omskärelse
27.05.2025
Hej!
Jag har trång förhud och varit till läkaren. Läkaren har rekommenderat omskärelse(hela förhuden) p.g.a att jag inte får huden helt och hållet ner på ollonet, och det kan bli problem med hygienen och sex tar sjukt. Strängen på penisen är också för kort och blir irriterad ibland.
När jag runkkar så får jag huden inte helt ner men jag kan göra det utan glidmedel. Har läst att man behöver glidmedel för att kunna runkka och sedan så måste man hitta andra metoder för att komma. Orgasm blir svårare att få och känsel mindre.
Vad tycker ni är det värt att göra en omskärelse nu så att det inte blir problem med hygienen eller sex sen i framtiden? Är det värt att känseln blir mindre o orgasm svårare att få så att det inte blir problem senare? Peter

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
27.05.2025
Hej,
Det är givetvis du själv som fattar beslut angående din kropp, men om läkaren har rekommenderat omskärelse för att undvika problem som smärta och infektioner i framtiden så tycker jag att du skall lita på att läkaren har beaktat alla aspekter av det. De flesta som genomgår en omskärelse p.g.a. fysiska orsaker blir nöjda med resultatet. Det går inte heller nödvändigtvis att jämföra omskärelser som görs redan som spädbarn med de som görs då man är äldre, så det är möjligt att du inte i samma utsträckning upplever de nackdelar (t.ex. känslobortfall eller svårigheter att få orgasm) som kan drabba de män för vilka förhuden opereras bort redan som spädbarn.
Om förhuden har varit väldigt trång så kan det vara en ny och ovan känsla att ollonet sedan är bart, och då kan det till en början vara superkänsligt för beröring, till den grad att beröring känns obehagligt. Men nerverna kommer att vänja sig med tiden och både sex med en partner och onani brukar upplevas som skönare efter ingreppet (dvs om förhuden tidigare har orsakat problem.)
Jag föreslår alltså att du först och främst känner efter vad du själv vill, men efter det att du litar på läkaren. Det är viktigt att du följer anvisningarna som du får om hur du skall sköta hygienen efter ingreppet. Alla eventuella frågor du har är också bra att ta upp med läkaren/vårdpersonalen som är vana att svara på frågor och inte tycker att det är det minsta konstigt.
Kram,
Tessi