Herpes
05.09.2016
Kan man få herpes eller andra sjukdomar om man råkar spruta lite sperma runt munnen/läpparna? Jag tvättade bort det direkt efter. Kan något hända ändå? Dan

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
06.09.2016
Hej.
Jag antar alltså att det var din egen sperma som du sprutade i ansiktet? Då deror det naturligtvis på om du själv har några sjukdomar? Men i allmänhet är det ju så att om du skulle ha några sjukdomar som kan spridas via sperma så HAR du ju redan dem.
Herpes kan för visso förekomma både vid könsorganet och vid munnen, så om du har herpes på din penis så lönar det sig att vara lite försiktig eftersom det kan spridas både till ögonen och munnen. Spridningen sker dock främst genom slemhinnekontakt, så det är inte lika sannolikt att viruset överförs med  "bara" sperma.
Om du inte har nån sjukdom behöver du inte oroa dig. Ta det lugnt bara.
Kram
Tessi