läski
29.11.2013
nii mä olen 165cm ja painan 67kg ja se on aivan liian paljon! mun pitäis laihuttaa ja keväällä laihutinkin mutta oon saanu kiloja takasin. älkää alkako tuomitsemaan "et oo läski" syö enemmän" balablaablaa. voitteko antaa vinkkejä miten vois laihuttaa nopeesti.keväällä laihuin ku en syöny paljoa ja se onnistu mutta mulla on baletti näytös kohta ja mun on pakko näyttää hyvältä että 20kg poijes kiitos!(: ja mä oon alkanut syömään vähemmän joka on hyvä homma en oo anorektikko! vaikka haluankin liika kilot pois se on vaan hyvä asia että haluan elää terveellisesti + en syö lihhaa. ja aloin kavereiden kanssa pitämään ruokapäiväkirjaa ja se auttaa tosi paljon mutta onko sitten muita vinkkejä? :) balleriina

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
05.12.2013
Hei balleriina!
Meidän mielestämme painosi ja pituutesi kuullostavat suhteessa toisiinsa hyvältä, etkä ainakaan "numeroiden perusteella" ole ylipainoinen! Tietenkään me emme voi nähdä sinua "livenä" ja nähdä miten kilot sinun kohdallasi ovat asettuneet. Me olemme kaikki eri muotoisia, joten meillä kaikilla rasva asettuu eri kohdille - joillakin on ehkä hieman isompi takapuoli ja reidet, kun taas toisilla rasva kerääntyy vatsanseudulle. Tämä on myös perinnöllistä, joten äitiä ja isää ja muita lähisukulaisia katsomalla, voit ehkä päätellä, minkälainen keho sinulle tulee vanhempana. Sanon vanhempana, sillä olet vielä niin nuori, että sinulla on vielä jäljellä "lapsuuden pyöreyttä", joka häviää ajan kanssa ja vanhemmiten. Sinun iässäsi keho tarvitsee lisäravintoa kasvua ja kehitystä varten, joten keho "varastoi" hieman lapsuuden pyöreyttä näitä tarpeita varten. Kuten sanottua, tämä katoaa kuitenkin ajan myötä, jos muut elämäntavat ovat kunnossa.
Koska mielestämme et ole ylipainoinen, emme myöskään halua antaa sinulle mitään laihdutusvinkkejä. Petyt ehkä meihin, sillä mielestäsi sinun varmasti tarvitsisi olla hoikempi - mutta tämä ei kuitenkaan pidä paikkansa - olet hyvä juuri sellaisena kuin olet. Yritä mielummin oppia elämään onnellisena ja tyytyväisenä omassa kehossa, oli se sitten minkäkokoinen tahansa! Vinkkejä löydät täältä! Sen verran haluamme kuitenkin sanoa, että nopeita ja pysyviä laihdutuskeinoja ei ole olemassa, joten odotuksesi "20 kiloa pois nopeasti, kiitos" on täysin epärealistinen. Jos sitäpaitsi laihtuisit niin paljon, olisi sillä jo kauaskantoisia haittoja terveydellesi!
Tietenkin on hyvä yrittää elää terveellisesti ja ruoan vähentäminen voi tietyissä tapauksissa olla hyväkin asia, esim. jos syöt isoja annoksia, muuten ruoan vähentäminen ei kannata. Keho tarvitsee energiaa selviytyäkseen ylläpitävistä toiminnoista ja kaikista arkisista askareista, joten vähempi ruoka ja varsinkin ruoan poisjättäminen, voi vaikuttaa negatiivisesti jaksamiseen ja laittaa kehon "säästötilaan", mikä tarkoittaa, että paino ei ainakaan tipu vaan keho pitää "väkisin" kiinni olemassaolevista rasvavarastoista.
Paras tapa, on syödä kohtuullisia annoksia säännöllisesti 3-4 tunnin välein. Jos haluat syödä terveellisesti, jätä pois roskaruoka ja herkut. Jo sellainen pieni muutos voi parantaa oloa huomattavasti. Jos et syö lihaa, muista myös korvata se muilla proteiini valmisteilla, esim. soijalla, pähkinöillä, ymym., sillä on tärkeää, että saat kaikki tarvitsemasi ravintoaineet.
Ruokapäiväkirjan pito voi olla hyödyllistä, kunhan siitä ei tule pakkomiellettä, ettekä ala vertailemaan keskenänne kuka syö vähemmän jne. Mutta koska meidän mielestämme painosi on sopiva, emme näe ruokapäiväkirjan pitämisessä hyötyä sinun kohdallasi tällä hetkellä. Käytä mielummin tervettä järkeä syömisen suhteen, äläkä tee syömisestä liian suurta numeroa - se johtaa vain turhiin komplekseihin ja muihin ikäviin seuraamuksiin. Yritä mielummin nauttia liikkumisesta ja elämästäsi, olet hyvä juuri tuollaisena!
Tsemppiä näytökseen! :)
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott