Olenko normaalipainoinen?
30.12.2015
Hei! Epäilen olevani alipainoinen koska olen 145 cm pitkä ja painan 32 kiloa. Olenko alipainoinen? Olen yrittänyt syödä enemmän ja kaikkea mutta ei ole vaikuttanut :( Olen aina ollut hoikka
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
11.01.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Pituutesi ja painosi kertoessasi ensivaikutelmaksi tulee, että olisit ainakin hieman alipainoinen. Tokikaan minulla ei ole mahdollisuutta laittaa mittojasi kasvukäyrille, eikä minulla ole myöskään aiempia kasvutietojasi käytössä, joten on vaikea varmuudella sanoa miten hoikkuus, jonka kerrot olleen aina, on reagoinut kasvukäyrillä aikaisemmin.
Kasvuun vaikuttaa aina tietenkin ravinto mutta myös perimä. Minkä kokoiset vanhempasi ovat, ovatko hekin hoikkia? Lisäksi kunkin hetken painoon vaikuttaa sen hetken lihasmassa. Kun kehossa on lihasta, tällöin myöskin painoa on enemmän.
Mikäli kärsit painostasi, suosittelisin, että kävisit juttelemassa asiasta esim. kouluterveydenhoitajan kanssa,joka voisi mahdollisesti varata aikaa ravitsemusterapeutille, olettaen että kotipaikkakunnallasi on ravitsemusterapeutin palvelut käytössä. Ravitsemusterapeutti ja miksei kouluterveydenhoitajakin voisivat kanssasi suunnitella ruokavaliota jolla saisit painoasi terveellisesti nousemaan. Terveellisellö painonnousulla tarkoitan hallittua ja tarkoituksenmukaista painonnousua, en roskaruualla ja makeisilla saavutettua hallitsematonta painon kohoamista.
Terveisin, Miia – Terveydenhoitaja, Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.