onko normaalia?
31.12.2013
Hei! Olen nyt 14. Olen lihonut viimeisen parin vuoden aikana yli 10 kiloa. Kasvanut olen n. 15cm? Onko tämä normaalia murrosiässä? Olen n.170cm ja painan n.60kg. Olenko normaalipainoinen? Ja voiko liian nopeasta lihomisesta tulla jotain haittaa? huolestunut tyttö

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
02.01.2014
Hei huolestunut tyttö (jonka ei lainkaan tarvitse olla huolestunut)!
Painon noususi pituuskasvuusi verrattuna on täysin normaalia! Murrosiässä keho kehittyy ja kasvaa ja saat naisellisia muotoja, joten painon nousu on luonnollista ja kuuluu asiaan! Nykyinen painosi on pituuteesi nähden täysin normaali, ehkä jopa vähän alakanttiin - joten sinun ei tarvitse olla huolissasi. Toivottavasti yrität syödä terveellisesti, liikkua ja nukkua tarpeeksi, se on erityisen tärkeää kasvavalle nuorelle.
Nopeasti lihominen voi jättää pysyviä jälkiä mm. tekemällä ihoon raskausarpia. Jos iho ei ehdi mukautua painon nousuun, voi se kiristyessään muodostaa punaisia/sinipunaisia tai ihonvärisiä poimuja, jotka jäävät ihoon vaikka paino laskisikin. Raskausarpia voi syntyä myös esim. rintoihin (myös täysin normaalipainoisilla) murrosiän hormonimuutoksista ja liian kuivasta ihosta.
Lihominen ylipäätänsä (ylipainoisilla) huonontaa tietenkin yleiskuntoa ja kuormittaa niveliä, joten terveyden kannalta ylipaino ei ole hyvä asia. Sinulla ei kuitenkaan ole aihetta huoleen.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena