Paino
29.05.2016
Olen tyttö n. 163cm pitkä ja painan 67.8kg.
En ole varma olenko normaalipainoinen mutta tuntuu etteivät kilot katoa. Yritän syödä terveellisesti, mutta joskushan sitä lipsuu etenkin kun vanhemmat käyvät kaupas. Liikun jokapäivä pyörällä tai kävellen 5-10km... Painoni ei vain laske... Mikä neuvoksi? anonyymi
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.06.2016
Hei!
Olet huolissasi siitä, ettei painosi putoa. Sinulla ei kuitenkaan ole pituuteesi nähden ylipainoa, joten murheesi ovat oikeastaan turhia. Omien sanojesi mukaan haluat pudottaa painoa, mutta ehkä sinun kannattaisi ajatella sitä enemmänkin kiinteyttämisenä, ei niinkään painon pudottamisena.
Terveellinen syöminen ja liikunta ovat kaiken A ja O. Terveellisiä ja hyviä vaihtoehtoja ruokavaliossa ovat esimerkiksi; kasvikset, hedelmät, rahka, kananmunat, kala ja kana.
Sinä liikut reilusti kävellen ja pyörällä päivittäin, voisitko kenties aloittaa myös uuden harrastuksen? Parhaan tuloksen kehossa saat aikaan, kun sykkeesi nousee ja hiki nousee pintaan.
Muista kuitenkin, että olet vielä kasvava nuori ja painon muutokset kuuluvat ikääsi. Vuoden kahden päästä tilanne voi olla jo täysin toinen niin painosi kuin pituutesi suhteen, joten älä stressaa!
Touhukasta kesän alkua sinulle!
Terveisin Heta/Po1nt ja opiskelija Hanna
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.