ruoka
08.12.2013
painan noin 100 kg. ja minua on haukuttu n.9v ja olen lopettanut syömisen melkein kokonaan ja aina kun yritän syödä niin tulee huono olo tai tulee ylös.. mitä teen :O? asdfghjklöä

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
Skolkuratorn Iina-Kaisa Vastaa
13.12.2013
Hei!
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin asiantuntijalle, laitan vastauksen tänne niin pian kuin saan sen.
Jaksamisia! <3
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei Sinulle!
Sinulla on kaksi yhtä hyvää vaihtoehtoa tarttua tähän ongelmaasi. Ja ensinnäkin tahdon sanoa, että teit ihan oikein, kun lähetit huolesi kysymyksen Decibeliin, se on ollut se ensimmäinen askel!
Aina välillä, erityisesti 12 - 30 vuotiailla naisilla, tulee syömisen kanssa ongelmia. Käsittelen niitä kuraattorin työssäni joka kuukausi jollakin tavalla. Ongelma siitä tulee silloin, kuin se on vaaraksi omalle hyvinvoinnille ja/tai terveydelle jollakin tavalla. Sinunkin syömisesi pitäisi saada palautumaan normaaliin, ettei se kontrollin halu (esim. yrität taistella painon nousua vastaan pakonomaisesti) tule näin voimakkaaksi ja joudut olemaan syömättä. Olet kasvavassa iässä ja tarvitset tietyt vitamiinit, hivenaineet ja valkuaisaineet ravinnosta, kehittyäksesi normaalisti. Myös painonhallintaan ja laihdutukseen on olemassa terveellisiä vaihtoehtoja. Syömistä ei saisi koskaan lopettaa kokonaan, se ei ole se oikea ratkaisu hallita elämää.
Pyydän sinua vielä tällä viikolla ja ainakin ennen joulua käymään kouluterveydenhoitajan luona puhumassa tästä tai kuraattorin luona. Toinen yhtä hyvä vaihtoehto on, että käännyt itse suoraan syömishäiriöklinikan puoleen, josta voit saada apua. Sinä tarvit nyt apua, jotta syöminen pikkuhiljaa palaa normaaliksi ja kontrollin tarve vähenee. Myös kiusaamista on syytä käsitellä, koska on todell tärkeää - painamme mitä painamme, näytämme sitten miltä näytämme - kokea itsensä hyväksytyksi ja rakastetuksi. Jos sinua on kiusattu painostasi noin kauan, olisi hyvä, että avaudut siitäkin jollekkin luotettavalle aikuiselle.
Kun minun luonani käy oppilas puhumassa siitä, että hän jättää syömättä, usein teemme konkreettisia suunnitelmia syömisen rutiineita korjataksemme. Yksinkertainen tapa on ollut esim. se, että minä menen koulupäivien aikaan syömään oppilaan kanssa yhtäaikaa ja hän tietää, että olen ruokalassa samaan aikaan. Oppilas kulkee tarjottimensa kanssa niin, että näen hänen lautasensa ja ruokamäärän, odotan niin kauan jossakin lähipöydässä, ett hän on syönyt. Tämä on yksi esimerkki siitä, mitä me olemme oppilaiden kanssa kokeilleet, mutta aina oppilaan oman halun ja tarpeen mukaan valitaan ne tavat toimia ja opetella normaalia syömistä.
Syömishäiriöpoliklinikan yhteystiedot ovat seuraavat:
FREDRIKAKLINIKKA: 050 436 7468
Rohkaisen sinua tarttumaan näihin avunmuotoihin jo nyt ennen joulua! Mukavia viimeisiä koulupäiviä ja levollista joululomaa!
Toivottelee, Kuraattori Inkku Etelänummen koulusta Pietarsaaresta
050 516 3540