Kivekset
22.05.2024
Minulla tuli pientä kipua kivekseen kun sitä kosketti ja kaikki näyttää normaalilta voiko tämä johtua siitä että olen käyttänyt liian kireitä boksereita tai kivekset on hinkannut pyörän penkkiä ajaessa kun ei ole mitään muuta tapahtunut mutta se ei ole oikeastaan kipua vaan vähän niinkuin kiveksessä olisi painetta Anonyymi
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
26.05.2024
Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!
(Alla olevan vastauksen tiedot oikeelliseksi todistanut Etelä-Pohjanmaalla työskentelevä lääkäri).
Kiveskipu on kipu, jota suurin osa pojista/miehistä tuntee jossain määrin jossakin kohti elämäänsä. Yleisimmin kipu on kuitenkin vaaratonta ja ohimenevää, ja ilmenee juuri esimerkiksi mainitsemasi pyöräilyn jälkeisenä seurauksena. Myös tiukat housut tai bokserit voivat puristaa tai hangata kiveksiä, mistä kipu voi aiheutua.
Kerroit itse, että kiveksille ei ole tapahtunut mitään muuta erikoista, esim. iskua. Tällöin isku kivun aiheuttajana on poisluettu. Muita mahdollisia kivunaiheuttajia voivat olla mm. kivestulehdus, lisäkivestulehdus tai sukupuolitauti. Oletko harrastanut suojaamatonta seksiä? Entä muut oireet? Onko kives, kivespussi tai sen alue turvonnut? Kuumottaako, punoittaako? Mikäli sellaisia oireita ilmenee, voivat oireet viitata kiveksen tai lisäkiveksen tulehdukseen. Mikäli sinulla on oireina kivun lisäksi virtsakirvelyä tai kuumetta, hakeudu hoitoon saman vuorokauden sisällä!
Kivekset voivat myös kiertyä, ja se on iällesi tyypillistä eli kasvuikäisten poikien kivekset voivat kiertyä. Kiertymässä usein kipu on kyllä äkillisesti alkavaa, tuntuu myös alavatsalla ja kivespussin seudulla. Usein kives on myös turvonnut siinä tapauksessa.
On hyvä, että olet tutkinut kivekset silmämääräisesti; voisit tutkia kiveksen myös itse käsin. Voit tehdä sen helposti asettamalla kiveksen päälle peukalosi ja etu- ja keskisormen sen taakse. Pyörittele sitten kivestä sormien välissä ja tunnustele kiveksen pintaa. Mikäli se tuntuu sileältä, vähän kuin kovaksi keitetyltä kananmunalta, ei syytä huoleen.
Painon tunnetta voi joissain tapauksissa aiheuttaa kivessyöpä, mutta tämä on harvinaista enkä usko kohdallasi sellaiseen. Kuten itse sanoit, pyöräilyn tai housujen aiheuttama tilapäinen hankaus on luultavammin syynä. Voit kokeilla vaikka vaihtaa löysempiin housuihin, välttää hetken ajan pyöräilyä ja katsoa häviääkö kipu.
Mikäli toinen kives tai molemmat turpoavat, tai kivesten kivulle ei ole ilmeistä syytä kuten hankaus, voit mielestäni hakeutua lääkärin vastaanotolle, missä tilanne voidaan arvioida. Hakeudu lääkäriin heti, mikäli kipu kiveksissä kehittyy nopeasti tai kives turpoaa voimakkaasti nopealla aikataululla. Toivon kuitenkin, että kiputilasi on ehtinyt jo hellittää.
Hyvää kesää,
Terkuin Stinke