Lisäys
10.07.2016
lisäystä tuohon Normaalia? - keskusteluun, eli onko normaalia että penis on erittäin vähän käyrä lepotilassa ja erektiossa vasemmalle? Ja onko normaalia että penis on vaakasuorassa kun se on lepotilassa? täytän kuukauden päästä 13 ja kivekset on kasvanut jollain 1,5 - 2 Senttimetrillä mutta penis ei ole kasvanut milliäkään. Ei tässä muuta huolta kuin kelpaanko tytölle? s

Vik. ungdomsinformatören Alexandra Vastaa
11.07.2016
Hei,
On täysin normaalia että penis on käyrä sekä lepotilassa että erektiossa. Suurimmalla osalla miehistä penis kaartuu joko vasemmalle tai oikealle. Eli ei ole väliä jos se on vaakasuora tai kaartuu, kaikki on täysin normaalia.
Useimmilla pojilla penis alkaa kasvaa 10-14-vuoden iässä ja tavallisesti peniksen kehitys kestää 2-3 vuotta. Joillakin se voi kasvaa vielä 20-vuotiaana.
Se että kivekset ovat kasvaneet, on merkki siitä että murrosikä on käynnistynyt. Pikku hiljaa myös penis alkaa kasvaa.
Olet vielä vasta murrosiän alussa ja vielä tulee tapahtumaan paljon kehosi kanssa. Kaikki olemme erin näköisiä ja mikään alapää ei ole sama näköinen kun toisen. Olet vielä niin nuori niin älä pidä mitään kiirettä ja sinä päivänä kun on siihen aika että tyttö näkisi ja koskisi sinuun niin tulet totta kai kelpaamaan. Kaikki olemme täydellisiä juuri sellaisina kuin olemme ja tekstin mukaan kehityt aivan normaalisti!
Yläaste-aikana kouluterveydenhoitaja tarkistaa että nuoret ovat saavuttaneet murrosiän. Jos sinua silloin mietityttää jokin niin häneltä voi aina kysy. Ja meille Decibelillä voi aina lähettää kysymyksiä :)
Voit lukea lisää poikien alapäästä Tästä, jos ei ole vielä lukenut.
Terveisin,
Alexandra