pojan itsetyydytys
14.04.2018
Kuinka pitäisi äitinä suhtautua pojan itsetyydytykseen. Meillä tästä on tullut jossain määrin ongelma, sillä tiedän aina koska hänellä on puuhat menossa. Ei sillä, etteikö tätä saisi harrastaa, mutta tuntuu siitä huolimatta jotenkin oudolta. Asunnossa on sen verran huonot äänieristykset, että pojan huoneesta kuuluu kaikki pornovideoiden äänet, hänen voihkintansa ja jopa pippelistä kuuluva litinä kuuluu oven läpi. Huoneensa pöydällä hänellä on paperimyttyjä, joista kyllä tietää mitä niillä on pyyhitty. Poika täyttää ensikuussa 15. En tiedä, että pitäisikö tämä ottaa jotenkin hänen kanssaan puheeksi, vai pitäisikö vaan antaa jatkaa harrastuksiaan sanomatta mitään ja yrittää olla vain kuuntelematta?
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
23.04.2018
Hei
Ja kiitos kysymyksestäsi. Tuon ikäisen nuoren itsetyydytys on, kuten itsekin totesit varsin normaalia, ja usein tätä tapahtuu hyvinkin tiheästi, kun nuori tutustuu omaan kehoonsa ja seksuaalisuuteensa. Nuori ei kuitenkaan välttämättä ymmärrä tai huomioi, että äänet saattavat kuulua muihin huoneisiin, ja jopa häiritä toisia kotona olevia. Tämä on asia, joka kyllä ehdottomasti kannattaa ottaa puheeksi. Tapa, millä sen tekee, onkin sitten todella tärkeä valita oikein, ettei loukkaa nuoren intmiteettisuojaa.
Tästä on hyvä keskustella turvallisessa ilmapiirissä ja paikassa. Asian voi ottaa esille ihan yleisellä tasollakin. Kertoa nuoren seksuaalisuuden heräämisestä ja siihen liittyvistä tunteista ja muutoksista. Siitä voi siirtyä itsetyydytykseen ja jutella siitä sen verran, mihin nuori itse on valmis. Ei kysellä eikä udella, vaan kerrotaan asioista suoraan ja rehellisesti. On hyvä mainita, että seksuaalisuus ja siihen liittyvät asiat, kuten itsetyydytys, ovat hyvin intiimejä ja todella henkilökohtaisia juttuja, jotka eivät kuulu muille.
Ja että nämä asiat täytyy aina muistaa hoitaa niin etteivät muut häiriinny. Ääntely ym on normaalia ja kuuluu asiaan, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Nuorelle voi nätisti kertoa, että kun muita on kotona, täytyy olla hienotunteinen toisia kohtaan, ja huolehtia siitä etteivät muut perheenjäsenet joudu kiusalliseen tilanteeseen. Voit kertoa olevasi iloinen, että nuoresi tutustuu itseensä turvallisella tavalla, samalla kuitenkin varoittaen nettipornon maailmasta. Se ei useinkaan vastaa todellisuutta missään määrin. Lisäksi netissä on paljon viruksia, joita voi laitteisiinsa saada eri sivustoille kirjautuessa.
Samassa keskustelussa voi huomauttaa pöydällä olevista roskista, ja neuvoa nuorta keräämään tälläisiin juttuihin liittyvät roskat muovipussiin jonka hän itse vie ulos asti, tai hävittää wc-pönttöön mikäli on kyse wc-paperista. Samoin jos hän käyttää esim käsipyyhettä tässä tilanteessa, voi hän heittää sen itse pesukoneeseen muiden omien vaatteidensa kanssa. Pesukoneen käyttöä voi muutenkin samalla treenata.
Näistä asioista ei aina ole helppoa keskustella, mutta voi myös olla, että nuori yllättää sinut avoimuudellaan ja on joka tapauksessa varmasti hyvillään, että keskustelet asioista hänen kanssaan. Seksuaalikasvatus on osa mutta kasvatusta, ja jokaisen vanhemman tehtävä onkin ohjata nuoria turvalliseen seksuaalisuuteen, kun nämä asiata alkavat olla ajankohtaisia.
Hyvää kevättä!
Terveisin, Kristiina
seksuaalineuvoja, kätilö, uroterapeutti