Liten knöl vid penisroten
23.12.2015
Hej! jag upptäckte för ett tag sedan att jag hade en liten hård knöl snett ovanför penisroten. Knölen sitter innanför huden och är en aning blåfärgad. Vad kan det vara? Anton

Ungdomsinformatörerna Sanna och Tessi Vastaa
23.12.2015
Hej Anton,
Nu har vi vår hälsovårdare på julledigt. Men hon kommer att checka mitt svar den 28.12 då hon kommer. Gå gärna in och kolla ifall hon satt till något.
Vi har ju skrivit en del sidor om penis och olika knottror som kan komma, du kan läsa mera HÄR. Högst troligt är det du hittat en talgkörtel som kanske är lite inflammerad. Det är mycket vanligt, och helt ofarligt. Brukar försvinna av sig självt efter en tid. Men om det är något som irriterar, gör ont eller som kommer plötsligt så kan det vara bra att kolla upp hos en läkare på ditt Hvc. Det är inget som du behöver åka in till akuten med nu under helgen, om det som sagt var inte gör hemskt ont eller irriterar eller om det blir större, eller eventuellt kommer något ut därifrån. Följ med och håll koll på knölen och är du orolig så ska du boka en tid till en läkare så att du får på klart vad det är frågan om. Vi har mycket svårt att veta exakt vad det kan vara då vi inte ser hur det ser ut och inte direkt kan ställa några följdfrågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej,
Jag tror inte att det är någonting du behöver oroa dig över. Följ med och gå och visa upp knölen för en läkare om situationen blir värre. Men de allra flesta knottror och knölar kring penisen är helt normala.
Tessi