sen i pubertet
21.06.2018
Hej jag är 14 och har inte märkt någon form av att ha kommit in i puberteten har hört att man kan kolla upp när man ska komma in i puberteten (på testiklarna) eller ta nått för att skynda på den när man är över 14 Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.06.2018
Hej,
Som kille (eller tjej för den delen) är det nog lugnt fast man inte märker av några större tecken på att puberteten har satt igång då man är 14. Precis som du garanterat har hört så utvecklas alla i olika takt, och det betyder inte att någonting är fel bara för att man är senare, eller tidigare i starten.
Jag tycker att du skall ge din kropp lugn och ro nu över sommaren, och om du inte märker att någonting har satt igång tills hösten så kan du ta upp saken med din skolhälsovårdare så får hen avgöra om du skall tala med skolläkaren om saken. Men jag tycker som sagt inte att du skall stressa över det, för killar i din ålder är det ganska vanligt att man utvecklas mycket under sommarlovet och återvänder till skolan som en helt ny person :)
Njut av att vara ledig. Sov, ät och rör på dig så gör du det bästa du kan för att din kropp skall må bra. Sluta tänka på saken nu och ta upp saken i höst om det ännu är aktuellt då.
Kram
Tessi