Sjuk knöl
04.05.2018
Jag har alltid haft typ små fettknölar under skinnet nära kuken. Dom är ungefär vid (v linen som är typ slutet av sixpacken) Och nu idag har jag märkt att en av knölarna tar skit ont när man rör vid, va kan de va fö fel ? Vv

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.05.2018
Hej.
Det är lite svårt att veta vad knölarna är bara på basen av din beskrivning, men det finns några olika alternativ. Det kan röra sig om taglkörtlar, som också finns på själva penisen och pungen och ska finnas där. Ibland kan en talgkörtel bli inflammerad och då kan den göra ont, men det är inte någonting man behöver göra någonting åt och oftast går det över av sig själv.
Det andra alternativet är att det är frågan om en inflammerad hårsäck, då gäller samma sak - att låta området vara och inte peta på det. Försök att hålla det rent och torrt.
Men om dina knölar inte alls låter som de jag beskriver så kanske det skulle vara bra att gå och visa upp dem för en läkare. Du skriver att du alltid har haft dem, så därför tror jag inte att det rör sig om någonting som är "fel", utan antagligen någonting alldeles normalt. Men beroende på hur stora knölarna är och hur ont den ömma knölen gör så kan du bäst avgöra det själv om det är någonting du borde visa upp för en läkare.
Du behöver inte skämmas över att kontakta läkaren för en sån sak. Läkare tar ställning till många väldigt privata saker varje dag, och de har hört och sett det mesta.
Kram
Tessi