Aiheuttiko tukkapölly huimausta
19.11.2024
Olen saanut muutaman kerran tukkapöllyä niin, että on näkynyt neljä nurkkaa yhtä aikaa. Siitä on jo vuosia, ja varmasti ansaitsin ne, koska olin kiukutellut ja tehnyt ilkeyksiä. Noihin aikoihin minulla alkoi ilmetä huimaamista. Sellaista, että maailma pyörii silmissä, ja kävellessä saatan törmäillä huonekaluihin. Ulkona on huimannut aika harvoin. Voiko olla mahdollista, että tukistamiset olisivat aiheuttaneet huimausta? Mikä mekanismi olisi kyseessä, ja onko sellaista olemassakaan? Tuli vaan mieleen, vaikka luulen, että huimaus alkoi sattumalta samoihin aikoihin.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
Lääkäri Heidi Vastaa
01.12.2024
(Alla ensin nuorisotiedottajan, sitten lääkärin vastaukset: )
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Lapsi ei koskaan ansaitse väkivaltaa osakseen, ei koskaan! Lapsen ruumiillinen kurittaminen on Suomessa lailla kielletty (vuodesta 1983). Tukkapöllyn antaminen on ruumiillista kurittamista. On surullista, että kasvattajasi on turvautunut pöllyyn; usein ruumiillinen kuritus ”kasvatustapana” periytyy. Se tarkoittaa sitä, että mikäli kasvattajalla on omia kokemuksia lapsuudessaan ruumiillisesta kurituksesta, saattaa hän itse kasvattajana toimia omaa lastaan kohtaan samoin.
Ennen vuotta -83 (eli esim. luultavimmin vanhempiesi lapsuudessa tai isovanhempiesi lapsuudessa) ei kasvatuksesta tai lasten kehityksestä ole oltu niin tietoisia kuin nykyisin, ja asenteet kurinpidollisia kasvatustoimia kohtaan olivat erilaiset, joten voi olla, että vanhempasi ei ole edes ymmärtänyt syyllistyneensä väkivaltaan. Ylisukupolvisuus (eli esim. tukkapölly kasvatusmenetelmänä periytyneenä sukupolvelta toiselle, ns. äidiltä tyttärelle), ei tee asiasta kuitenkaan millään tavoin hyväksyttävää. Onkin tosi surullista, että tukkapöllysi antajalla ei luultavimmin ole ollut tietoa, kuinka hän olisi voinut kohdata sinut lapsena tarpeinesi ymmärtäen, mutta samalla kasvattaen. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lasta, rajata lasta ja olla lapsen tukena ja turvana – ei kurittaa.
Haluan sinun ymmärtävän, että sinä et ole ansainnut tukkapöllyjä tai väkivaltaa. Et nyt, etkä silloin.
T. Stinke
Hei!
Jos altistut vakavalle väkivallalle ja lyöt päätäsi tai väännät niskaasi voimakkaasti, se voi johtaa huimaukseen. Päähän kohdistuva väkivalta voi aiheuttaa aivotärähdyksen tai verenvuotoa päähän. Kaulan lihakset voivat jännittyä tai luut/nivelsiteet voivat vaurioitua, mikä aiheuttaa huimausta. Tietyissä väkivallan tyypeissä voi myös kärsiä piiskaniskuvammasta.
Yst. Terv. Heidi