Trång förhud och ihopväxt ollen
15.08.2017
Trång förhud och går inte att dra bak den för att den är ihopväxt med ollonet. Börjar bli orolig när man läser runt på nätet när dem säger att dem fått åka till akut å akutoperera bort de. Anonym1403

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.08.2017
Hej.
Du skall inte oroa dig. Det kanske behöver åtgärdas men det är inte akut. Det är ganska vanligt att ollonet är mer eller mindre "fastlimmat" i förhuden under uppväxten, men i puberteten brukar det lossna av sig själv. Det är inte heller ovanligt att lida av för trång förhud, och det är ingenting konstigt eller pinsamt med det.
Jag tycker att du skall ta kontakt med en ungdomsmottagning eller en läkare vid vårdcentralen. Läkare är vana att diskutera dessa saker och tycker inte alls att det är skämmigt. Beroende på hur trång förhuden är kan läkaren antingen skriva ut en salva som kan hjälpa, eller också bokar man tid för att göra ett litet ingrepp där man antingen lägger ett snitt i förhuden eller opererar bort en del av den. Allting sker med bedövning naturligtvis och efter ingreppet brukar såret läka snabbt och utan problem.
Jag förstår att det känns väldigt dramatiskt att tänka att nån skulle skära i din förhud, men det kan också häna att det räcker med salvan och att ingreppet inte alls är nödvändigt. Ta kontakt med en läkare så får hen ta ställning till vad som behöver göras.
Du är varken den första eller sista som har detta problem. Bekymra dig inte.
Kram
Tessi