Troligtvis tvättat ollonet för mycket så det har tagit skada
27.05.2024
Hej!
I december förra året var jag på en dejt...innan jag gick på dejten tänkte jag det är bäst tvätta alla ställen riktigt bra ifall dejten slutar med sex.... Jag tvättade säkert ollonet 3-4 gånger i rad med tvål... det var nog säkert ett stort misstag..... men jag ville försäkra mig om att "ställena" luktade gott. Och så blev det att dejten slutade i sängen och vi hade oralt sex utan gummi och vaginalt sex med gummi.
Efter detta började ollonet nästan omedelbart rodna och svida (pungen fick rodnader också)... Jag gick igenom alla tester mot könssjukdomar två gånger och alla test var negativa...
Jag gick till läkare som inte kunde direkt säga något vad detta beror på men gav mig hydrokortison salva i 2 veckor. Men det hjälpte inte, efter det blev det flera olika krämer och de hjälpte inte heller. Efter det gick jag till urologen och han kunde inte säga något vad detta berodde på. Han skickade mig till en hudspecialist som bara tittade på huden och sade att han inte märker något speciellt... jag fick bara mer krämer att smörja med...Nu måste jag ha använt minst 10 olika krämer i 5 månaders tid.....troligtvis dessa gjorde mer skada än nytta...
Jag tänkte att vi nu lever i 2024, det här borde inte vara ett så svårt problem.....så jag gick tillbaka till urologen.....han sa att jag skulle sluta använda alla krämer nu och bara tvätta de där ställena med ljumt vatten! Nu har jag provat det i 3 veckor och det finns ännu inga tecken på förbättring. =(
Jag läste någonstans att om ollonets slemhinnor tvättas för mycket och tar skada så kan smärtan sitta i ca 6 månader till ett år innan det blir bättre...
Provade krämer:
Daktarin, sibicort, oftandexa, bacibact, bepanthen, hydrokotison 1% och 2,5%, aloe vera, pimafucort, probicare, canesten, takrolimus, Aqualan duo och kokosolja. Har även testat fukta ollonet med babyolja eftersom det är rätt torrt ibland, men det började svida nästan direkt efteråt så tydligen tål jag inte babyolja.
Vad kan jag göra i detta läge? Bara att följa urologens råd och tvätta med bara vatten och vänta?
Man-lever-på-hoppet

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.05.2024
Hej,
Trist att det blev en så utdragen historia och att din hud verkar ha svårt att återhämta sig, men jag tycker att du gjorde helt rätt som uppsökte läkare och att du inte heller var rädd för att uppsöka läkare pånytt då du inte tyckte att det blev någon ändring.
Precis som alla läkare du har träffat så vill jag poängtera att det räcker med vatten då du tvättar dig, med andra ord är det bra om du undviker tvål. I allmänhet är mäns underliv inte lika känsliga som kvinnors, men det fungerar nog som en generell regel att tvål inte skall användas i underlivet eftersom det torkar ut och tar bort de goda bakterier som skall finnas där som skydd. I ditt fall testades du också för könssjukdomar vilket är bra då man inte vet vad problemen beror på. Så även i fortsättningen tycker jag att du skall kontakta hudläkaren eller urologen pånytt om du inte tycker att situationen förändras.
Jag föreslår att du precis som urologen sade skall fortsätta med att tvätta med vatten och smörja med bassalva om det känns torrt eller irriterat (t.ex. aqualan duo). Speciellt nu då det är så varmt och svettigt ute kan du tänka på att inte använda så tätt sittande kläder och att använda kalsonger av bomull (inte syntetmaterial). sov gärna helt utan kläder på underkroppen och då du är hemma är det bra om du har byxor som är ganska luftiga så att den fukt som bildas vid huden leds bort.
Jag förstår att det är irriterande och att du känner dig uppgiven då ingenting verkar hjälpa, och du har rätt till din frustration. Det enda du kan göra nu är att ta en dag i taget och göra det du kan för att du själv skall må bra. Ge det ett par veckor med vattentvätt och bassalva, och om ingen förbättring sker så kan du över väga att kontakta läkare pånytt.
Kram,
Tessi