Behöver svar
03.02.2017
Hej, när jag ska ha sex så åker förhuden bak och ollonet är så känsligt att de bara gör ont så istället. Då kan jag inte få stånd pga det.. Har prövat me både kondom och utan kondom men förhuden åker bara bak.. Min fråga är om det finns nått sätt så att ollonet inte blir lika känsligt så att det bara är skönt istället för att de ska vara obehagligt? Kan man träna upp sig på nått sätt eller? Andreas

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.02.2017
Hej.
Det är ett ganska vanligt problem att ollonet är för känsligt, speciellt i fall där man tidigare har lidit av för trång förhud. Ollonet har liksom varit så skyddat att det sedan blir alldeles för känsligt. Det går att träna upp genom att man försöker "vänja" ollonet vid att vara oskyddat, men det går inte nödvändigtvis så snabbt.
Det du kan testa är t.ex. en salva eller ett glidmedel som är lite bedövande och avsett för att användas vid sex. Det kan köpas i sex-shopar eller på nätet. En annan sak du kan testa är att försöka dra förhuden helt tillbaka t.ex. då du duschar. Ibland är ollonet så känsligt att t.o.m. vattendropparna känns smärtsamma, men då får du helt enkelt lyssna på dig själv och din egen kropp hur mycket du tål. Tanken är ju inte att du skall gå omkring och lida medan du tränar, men att du sakta försöker vänja ollonet vid beröring så att det desensibiliseras lite. Glidmedel överhuvudtaget är antagligen en god idé eftersom det minskar friktionen under samlaget lite.
Du kan också testa bara att gå omkring hemma med förhuden tillbakadragen inne i kalsongerna. Till en borjan känns det antagligen obehagligt och kanske smärtsamt, men du måste själv avgöra hur mycket du vill utsätta dig. Med tiden kommer nog ollonet att desensibiliseras, men jag förstår också att du helst skulle hitta en snabb lösning eftersom tålamod är en bristvara i din ålder :)
Du kan alltid ta upp saken med en läkare eller vid en ungdomsmottagning om du känner att du behöver hjälp.
Det ordnar sig!
Kram
Tessi