Fast växt förhud
16.01.2018
Hej! Jag är 14 år snart 15! Och jag lider av ett problem som jag vill ha hjälp med! Det är så att min förhud inte går ända bak! Den är liksom fast växt nästan längst bak vi ollonkanten på ovansidan! Så att jag exakt inte får den enda bak! Kommer det fixas med tiden?? Eller behöver jag söka hjälp? Isåfall var! Hjälp

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
19.01.2018
Hej Hjälp!
Ingen fara, du är lååångt ifrån ensam om det här, vi har fått massor av frågor av killar med fastväxt förhud. Det är egentligen en sådan grej som borde ha upptäckts på de hälsokontroller alla borde gå igenom i högstadiet, men det kan ju vara att ingen frågat dig om det här och du inte kommit på tanken att ta upp det då. Eller velat göra det. Men att korrigera fastväxt förhud är verkligen för det mesta ett pyttelitet ingrepp som man gör på några minuter under lokalbedövning. Då snittar en läkare försiktigt lös förhuden och när såret läker så är förhuden lösare. Du kan säga till via skolsjukvården eller be om en tid vid din lokala vårdcentral, så får du en läkartid för det. Det är alltså en liten sak, som troligen en hel del killar i din skola redan gått igenom, så var inte blyg för att ta upp det här. Och det blir ju så mycket bättre sedan när du kan dra ner förhuden utan problem och utan oro för den.
Kram, Liselott