Kan inte komma vid alkoholintag
01.07.2025
Hej! Jag undrar varför min kille inte kan komma vid sex så fort han har lite alkohol i blodet? Det spelar ingen roll om han är stupfull eller om han bara har ett glas i kroppen, är det alkohol i kroppen är det kört. Han säger själv att det är Lika skönt som vanligt fast han har druckit men han kan bara inte komma. Vad beror det på, är det vanligt?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
01.07.2025
Hej,
Generellt brukar man säga om alkohol och sex att det "ökar lusten men minskar förmågan", och då hänvisar man bland annat till detta, att det ganska ofta är svårare för både killar och tjejer att komma om de har druckit, eller för killar det att deras förmåga att få stånd eller behålla erektionen kan påverkas.
Jag har inga siffror på hur vanligt det är, eftersom det knappast stämmer för alla eller alla gånger. För vissa är det i direkt relation till hur mycket de dricker medan det för andra kan vara som för din kille, att han nog får stånd och att sexet känns lika bra men att han bara har svårt att komma. Det blir så eftersom alkoholen påverkar nervsystemet och hämmar de nervimpulser som behövs för att man skall få orgasm.
Jag tycker att det låter bra att din pojkvän själv inte verkar stressad över saken, givetvis är det roligt om man kommer men man borde överlag sträva efter att sex skall kännas skönt och meningsfullt hela tiden, och inte bara vid det ögonblick man får orgasm.
Kram,
Tessi