lihava
13.11.2014
En ymmärrä.. oon 150cm pitkä painan nyt 48kg.. jos oon syömättä pari päivää jne mun maha on aika normaali ei silti lättänä.. vähäki ku juon tai syön mun maha paisuu ihan älyttömästi ja siitä tulee kivi kova.. miks? En voi syödä ku mua häiritsee mun maha..

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Ravitsemusterapeutti ja sairaanhoitaja Anna Vastaa
17.11.2014
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Olen lähettänyt se eteenpäin asiantuntijalle, joten saat vastauksen pian.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny
Hei!
Hyvä kysymys, jota varmasti monet pohtivat. Vatsakivut ovat tavallisia ja vaivalloisia. Voin antaa muutaman neuvon mutta olisi viisasta kääntyä kouluterveydenhoitajan puoleen lääkärinaikaa varten, koska kyse voi olla suolistosairaudesta, johon tarvitsee lääkitystä. Suolistosairauksilla on tapana esiintyä nuoruusiässä. Sinun tapauksessa kyse voi olla ärtyneestä suolesta. Siihen ei ole olemassa lääkettä, vaan sen kanssa on opittava elämään. Kun on vatsavaivoja, on hyvä elää rauhallista ja säännöllistä elämää. Pyri syömään viisi ateriaa päivässä; aamiainen, välipala, lounas, välipala ja iltapala. Silloin voi parhaiten. Sinusta itsestäsi tulee oman vatsasi asiantuntija ja opit tietämään mitä se sietää. Voit esimerkiksi yrittää välttää valkoisia jauhoja ja hiilihapollisia juomia. Tärkeintä on kuitenkin syödä rauhassa ja säännöllisesti. Viimeinen vinkkini on ostaa maitohappobakteereita (tabletteja) vaikkapa apteekista. Ota yksi päivässä kuukauden ajan ja katso jos se auttaa. Vatsaa voi olla vaikea ymmärtää, ja joinain päivinä ei auta kuin oppia elämään vatsakipujensa kanssa. Älä epäröi olla yhteydessä oman kotikuntasi terveydenhoitoon. Onnea matkaan ja kysy lisää jos tuntuu siltä.
Ystävällisin terveisin, ravintoneuvoja ja terveydenhoitaja Anna
Vastaus on käänetty ruotsista suomeksi; alkuperäinen vastaus:
Hej, en bra fråga som nog många funderar över. Magproblem är vanligt och besvärligt. Jag kan ge några råd men det är nog klokt om du vänder dig till skolhälsovården för att få läkartid. Ev kan det vara en tarmsjukdom som behöver medicineras. Tarmsjukdomar brukar nämligen framträda under ungdomsåren. I ditt fall kan det nog bero på IBS, dvs irriterad tarm. Finns ingen medicin men man lära sig att leva med den. När man har magproblem är det viktigt att försöka leva ett lugnt och regelbundet liv. Försök äta fem måltider/dag, dvs frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Då mår hela du bäst. Du kommer själv bli expert på din mage och veta vad den tål. Tex kan du försöka undvika vitt mjöl och kolsyrade drycker. Men viktigast är nog lugn och ro och att äta regelbundet. Mitt sista tips är att köpa mjölksyrebakterier (tabletter) på tex apoteket. Ta en per dag i en månad och se om det hjälper. Magen kan vara svår att förstå, ibland är man tvungen att ha lite magproblem men lär sig att leva med det. Tveka inte att ta kontakt med vården på din hemort. Lycka till, fråga igen om det behövs.
Vänlig hälsning Anna, kostrådgivare och sjukskötare