Penisen luktar efter onani
05.04.2018
Hej!
Jag har ett problem: efter att jag har onanerat börjar min penis lukta illa. Surt liksom. Jag tvättar mig där nere varje dag, också under förhuden. Det är egentligen efter att jag har onanerat som det verkligen börjar lukta. Göra jag något fel?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
06.04.2018
Hej.
Den vanligaste orsaken till att penisen börjar lukta illa är bakterier. Man skall alltså tvätta sig varje dag, även under förhuden, runt och bakom testiklarna o.s.v. Använd bara vanligt vatten, inte tvål. Tänk på att torka dig innan du klär på dig, och använd underkläder av bomull som låter huden andas.
Du skriver ju att du tvättar dig varje dag, så då borde det inte bero på dålig hygien. Har du haft oskyddat sex? Vissa sexuellt överförbara sjukdomar och infektioner kan också skapa en stark lukt. Om du har haft set så tycker jag att du skall låta testa dig.
Det kan hända att problemet löser sig av sig själv. Så du kan tvätta dagligen, försöka äta hälsosamt och följa med ett par veckor. Men om problemet fortsätter så tycker jag att du skall kontakta en läkare som kan lägga remiss till en bakterieodling så får ni kanske svar på vad det är. Om det bara fortsätter så är det alltså någonting som bör kollas upp, eftersom det inte är "normalt" att en ren penis luktar illa.
Det ordnar sig nog.
Kram
Tessi