15 års regeln brott
19.09.2017
Jag har själv inte begått något brott men undrar ändå..
Om man begår ett brott under 15 års ålder men erkänner det senare i livet, kan man få fängelse eller något annat? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.09.2017
Hej Anonym!
Nå nu råkar ju vår kära polis-expert vara på semester, men jag ska se om jag inte kan gräva fram svar åt dig ändå. Jag har en kompis som jobbar på hovrätten, som säkert kan det här på sina fem fingrar, så svar kommer så fort hon hinner.
Hälsar Liselott
Hej!
Tyvärr hinner inte min kompis svara nu, men jag ska berätta lite vad jag fått reda på. I Finland blir vi alltså straffmyndiga vid 15 års ålder, alltså från den åldern kan vi börja straffas för brott vi begår. Om man begår ett brott innan man fyllt 15 år, så utreds det ändå alltid av polisen, brott som brott. Det är bara så att en 15-åring inte alltid får ett straff, tex böter eller fängelse. Men det beror ändå på hur pass allvarligt brottet är eller hur mycket det kostar. Om en under 15 år exempelvis förstört något, så kan det nog hända att hen (eller egentligen hens föräldrar då) blir ersättningsskyldiga eller måste betala skadestånd.
Så här står det i Finlands strafflag
"4 § (13.6.2003/515)
Ansvarsålder och tillräknelighet
För straffansvar förutsätts att gärningsmannen vid tidpunkten för gärningen har fyllt femton år och är tillräknelig." http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1889/18890039001?search[type]=pika&search[pika]=straffbar#L3
Man kan nog allmänt bestraffas för brott man begått som äldre än 15 år och som man erkänt senare. Dit hör tex sexualbrott mot barn. Vad jag förstått räknas det där hur gammalt offret är vid bekännandet, så att brottet inte preskriberas ("avskrivs") innan offret fyllt 28 år. Vid många andra brott kan preskriptionstiden (så lång tid som åklagare har på sig att väcka åtal sedan ett brott begåtts innan det avskrivs och den misstänkte förklaras skyldig) vara många år, här hittar du en lista på dem: https://oikeus.fi/syyttaja/sv/index/syyttajalaitos/syyteoikeudenvanhentuminen.html
Man kan bara straffas för ett brott som vid brottstillfället faktiskt var ett brott enligt lagen. Säg att man gjorde något för länge sedan som just då inte var olagligt, men som genom lagändringar senare ses som olagligt, så kan man inte dömas för det i efterhand. Sedan finns det också en del brott som åklagaren inte kan väcka åtal om ifall målsägaren (tex offret) inte själv anmäler brottet och väcker åtal. Dit hör tex misshandel.
Hoppas du blev lite klokare av det här. Det korta svaret är alltså i princip att nej, du kan inte straffas för något du gjorde innan 15-årsdagen (men det betyder inte att det inte syns tex i ditt brottsregister...)
Hälsar Liselott
Hej igen! Nu hann kompisen svara: "Straffrättsligt är det avgörande hur gammal man är då man begår gärningen, så nej, något man gjort som 14-åring kan man inte straffas för senare heller. En annan sak är att man kan bli ersättningsskyldig redan som minderårig, om gärningen orsakar skada åt någon. Om den som lidit skada senare får veta vem som orsakat skadan, kan han då försöka kräva ersättning även i ett senare skede."
Hej! I Finland anses en person bli vuxen nog för att kunna ta ett straff när man fyller femton år. I strafflagens tredje kapitel finns bestämmelser för t.ex. vem som kan dömas till straff. Just i fjärde paragrafen står uttryckligen att endast en person som vid tidpunkten när brottet/gärningen begicks var 15 år och annars tillräknelig, kan dömas till straff. Med tillräknelig menas att personen var vid sina sinnes fulla bruk och inte hade någon psykisk sjukdom som gjorde att personen inte förstod vad han/hon ställde till med.
Om alltså en frisk, yngre person än 15 år begår en straffbar gärning, kan personen alltså inte efter den femtonde födelsedagen dömas till straff, även fast han/hon senare i livet erkänner brottet.
konstapel Johanna Westerlund