Äcklig leverfläck
31.10.2014
Hej. Jag har en utstående leverfläck/födelsemärke på ryggen. Jag antar det är en leverfläck.. Den är äcklig och jag hatar att ha den, fast jag inte ser den förrän jag kollar på ryggen framför spegeln. Den brukar klia också, och det är ju obehagligt att försöka klia på en äcklig utstående fläck.. För några månader sen så läste jag om folk som klippt av sin, och att den försvann efter det. Läste också att folk sa det var farligt, men jag hatar den så mycket så jag testade klippa den, men klippte bara i den lite, för det började blöda skitmycket och gjorde skitont. Efter det har den stått ut mera och varit bl.a. röd runtomkring. Sen blev den äckligt vanligt brun igen.. Igår kliade det på ryggen så jag råkade riva i den så nu är den röd och USCH. Jag hatar den! Hur får man bort den? Har läst om nån som strypt sin med en tråd, men det är ju svårt när den är på ryggen.. Kan man ta bort den någonstans? Vad kostar det? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2014
Hej.
Du skall nog absolut inte försöka klippa i den eller strypa födelsemärket på egen hand. Jag tycker att du skall tala med din skolhälsovårdare/boka tid till hälsocentralen och där träffa en läkare som kan ta bort födelsemärket. Läkaren kan då bedöva området så att det inte känns, och inte blöder lika mycket. Ärret blir även snyggare eftersom det det då skulle sys. Dessutom skickas nästan alla födelsemärken som opereras bort för undersökning för att kolla att de inte är elakartade.
Att operera bort födelsemärken är ett alldeles vanligt ingrepp och det görs på alla hälsocentraler. Det kostar som ett vanligt hälsocentralsbesök, d.v.s. mellan 20-30 euro. Naturligtvis kan det även göras privat, men då är det dyrare och resultatet är sannolikt inte bättre än om du gjorde det vid din egen hvc.
Så det är bara att boka tid. Dethär är nog någonting som du skall överlåta åt en läkare och definitivt inte göra hemma!
Hälsningar
Tessi