Äggblåsor och amenorre
18.08.2016
Hej! Jag har en fråga angående äggblåsor och livsmoderslemhinnan. Har man olika eller samma antal äggblåsor varje månad och varje mens eller kan det variera från månad till månad? Blir livmoderslemhinnan tjockare om man varit undernärd och lyckas gå upp i vikt? Har nämligen amenorre nu pga för hård träning kombinerat med för lite näringsintag. (Var till gynekolog så hon sa så åt mig. ) Så min livmoderslemhinna är bara ca 3-4 mm tjock nu, men tidigare har den varit 8mm och just nu (?) eller alltid (?) har jag 6-7 äggblåsor var i båda äggstockarna. Vill verkligen få min mens tillbaka för min högsta önskan är att få bli mamma när jag studerat klart! Kan jag bli infertil för gott pga att jag tränat för hårt och ätit för lite? Har inte haft mens på fem månader, men har ökat mitt näringintag och minskat träningen den senaste månden för att få tillbaka min mens! Vill ha den nu! Väldigt orolig tjej. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.08.2016
Hej,
egentligen saknar det praktisk betydelse hur många äggblåsor du har, så länge du har ägg som håller på att mogna. En fertil kvinna har alltid flera ägg på gång i äggblåsorna, men det är ändå (oftast) bara ett i gången som mognar och lossnar. Så det låter helt ok i mina öron att du hade 6-7 äggblåsor i vardera äggstock.
Livmoderslemhinnans tjocklek varierar hela tiden under menstruationscykeln. Vid mens stöts den vävnad som byggts upp ut, och efter mensen börjar den byggas upp pånytt och blir tjockare. Jag tror säkert att det kan påverka slemhinnans tjocklek om man tränat för mycket och ätit för lite, men vi skall komma ihåg att vår kropp är otroligt bra på att anpassa sig efter omständigheterna. Så den är väldigt bra på att reparera skador, och anpassa sig under extrema förhållanden. Och det är ju precis det den har gjort i ditt fall. Eftersom du har tränat så mycket och ätit för lite så har din kropp fattat beslutet att pausa mensen eftersom den inte vill att du skall bli gravid under dessa förhållanden.
Men du skriver att du har minskat på träningen och ökat ditt näringsintag, och nu har du fått mens - så då låter det ju som att det går åt rätt håll. Jag tror inte att du behöver oroa dig över att du skulle ha blivit infertil. Säkert kan det vara bra att kolla upp en gång till hur det står till med livmoderslemhinnan och om allt verkar ok. (med blodprover kan man också kolla upp hormonerna, att ägglossningen sker som den ska o.s.v.) Men jag tycker att du skall vänta några månader och se om mensen normaliseras först, d.v.s. om den börjar dyka upp regelbundet och hur den funkar.
Fortsätt att göra det du kan för att kroppen skall må bra, d.v.s. ät tillräckligt och träna lagom mycket. Se till att få vila, och försök att inte oroa dig så mycket. Bara du och din kropp mår bra och känner er tillfreds så har du de bästa förutsättningarna att bli gravid sen då det är dags för det.
Kram
Tessi