Akut-p-piller och ett glömt p-piller
08.08.2017
Hej!
Jag är en tjej på 16 år som för 3 dagar sedan hade samlag där kondomen sprack. Jag tog ett akut-p-piller innom 12h efter detta och äter även normalt p-piller. Nu var det bara så att jag just hade börjat på en ny tablettkarta (var inne på första veckan) och glömde ta det 5. pillret. Det glömda p-pillret tog jag innom 36h men under natten hade jag då alltså samlag där kondomen sprack. Hur säker kan jag vara på att jag inte är gravid? Nu 3 dagar efter fick jag också en vit, tjock (påminner om lotion) flytning kan detta vara ägglossning och betyder det då att akut-p-pillret inte fungerade? Om man äter p-piller så borde man ju inte ha ägglossning (räknade också ut att en eventuell ägglossning inte borde ske förrän om 3 dagar då jag har en regelbunden cykel på 28 dagar och bara för en vecka sedan haft min mens) så jag förstår inte vad den vita, tjocka flytningen är? Kan det vara tecken på graviditet?
Tacksam för svar som skulle lindra oron :( oroligflicka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2017
Hej.
Precis som du skriver så har man ju ingen ägglossning alls medan man äter p-piller, och det akut p-pillren gör är att flytta på ägglossningen så summan av hela soppan är nog att du kan vara rätt säker på att du inte blev gravid. Eftersom du nyligen hade haft tömningsblödning så är det osannolikt att ett befruktat ägg (OM det faktiskt skulle ha skett en ägglossning till följd av att du glömt ett piller) skulle ha en tillräckligt bra slemhinna att fästa sig på.
Den vita flytningen du hade kan lika bra bero på att du har en störning i pH-balansen eller på att du tagit ett akut p-piller (som antagligen har en viss påverkan på slemhinnorna även i slidan). En vit flytning är inte ett tecken på graviditet.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Men med tanke på att du äter både p-piller och nu dessutom tagit ett akut p-piller så skall du inte oroa dig om din mens kan vara lite hoppig eller avvikande. Försök att ta det med ro och om din mens skulle vara sen så testar du dig, men risken för graviditet är nog väldigt liten.
Kram
Tessi