Ångestmedicin
02.01.2018
Hej!
Jag har fått utskrivet propranolol (propral 10 mg) mot ångest, men har inte testat ännu. Undrar om man kan bli beroende och hur man ska använda det för bäst effekt? Hon sa bara att "ta en eller två vid behov" -men vad är då skillnaden mellan en och två? Och kan man ta i förebyggande syfte?
Ps. Tipsa gärna om andra mediciner man skulle kunna testa ifall detta inte funkar. Behöver alltså något som lugnar och förhindrar panikattacker.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2018
Hej,
Eftersom Propral inte i första hand brukar användas som ångestdämpande medicin så står det väldigt lite i bipacksedeln om vad man kan vänta sig av det. Bäst skulle antagligen vara om du tog kontakt pånytt till din läkare eller till den avdelning där du fick medicinerna och diskutera dina frågor med dem.
Jag tror inte att du behöver oroa dig över att bli beroende, eftersom många äter medicinen dagligen för behandling av olika besvär (migrän, skakningar, hjärtproblem o.s.v.) Din dos (10mg, vid behov 20mg) är trots allt betydligt mindre än dosen på 40mg som många får.
Hur bra det fungerar och hur mycket på förhand du måste ta medicinerna för att de skall ha bäst effekt är nästan någonting du måste testa själv. Då det nästa gång kommer en situation som du vet att kommer att bli tung (om du vet om det på förhand) så tycker jag att du skall testa ta medicinen redan innan du ger dig in i den. Kanske 2 timmar på förhand, så får du ju se om det har någon effekt. Om det inte har det kan du nästa gång testa att ta två tabletter. Var uppmärksam på hur du känner dig så kanske du märker hur din kropp reagerar, om du borde ta medicinen längre på förhand (t.ex. 4 timmar) innan situationen, eller först strax innan situationen för att det skall funka bäst.
Om du inte tycker att medicinen har någon effekt alls så skall du kontakta läkaren pånytt. Det finns många olika mediciner att testa om denna inte skulle vara rätt. Ge inte upp.
Hoppas att du fick nån hjälp av detta, men säkrast är det kanske att tala med läkaren direkt.
Kram
Tessi