Arkitekt utbildning
26.07.2016
Hej!
Har just varit på bostadsmässan i Seinäjoki och började känna mig inspirerad, därför undrar jag nu vilken utbildning ska en arkitekt helst ha? Som i andra stadiet och vidare. Är det något speciellt ämne i skolan som är viktigt för en arkitekt?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.07.2016
Hejsan, jag ska kolla saken med våra studiehandledare. Jag skulle tro att det finns flera vägar att gå, både via en yrkesutbildning och via gymnaiset. Men de kan säkert säga vad du ska satsa på. Jag återkommer så fort jag vet mera.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Jag får inget svar, de har väl ledigt.
Här hittade jag en del information om var man kan studera till arkitekt: http://dia.fi/hemsida/jag-vill-bli-arkitekt/presentation-av-arkitektutbildningen/
Här kommer mera: http://www.aalto.fi/sv/studies/
Och här: http://www.aalto.fi/sv/studies/education/programme/sisustusarkkitehtuuri/
Aalto University ligger i Otnäs strax utanför Helsingfors. Det är Finlands största tekniska högskola och det enda tvåspråkiga universitetet där man kan utbilda sig till diplomingenjör, arkitekt eller landskapsarkitekt. Här finns ca 15 000 studerande varav ca 8% har svenska som modersmål. I Uleåborg kan man också utbilda sig till arkitekt men då är det på finska.
Eftersom du är svenskspråkig kan du också söka dig till Umeå universitet, här kan du läsa mera om arkitektutbildningen där: http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TYARK
Gymnasiet är en bra grund, eller så om du går byggnadslinjen på yrkesskolan och läser combi. Matte och fysik är viktiga ämen i skolan. Tyvärr fick jag ju inte något svar från våra studiehandledare nu, men jag skulle rekommendera att du pratar med din egen studiehandledare i skolan sen då ni börjar igen. Då får du de bästa tipsen och råden för hur du ska planera vidare.
Här kan du kolla kunskapsfordringar.
Lycka till med framtida studier!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna