ärr på bikinilinjen
12.06.2016
Hej! Jag har rakat mig där nere en ganska bra stund nu, men jag får alltid röda prickar när jag har rakat mig. Jag vet hur man ska raka liksom alltid ha en vass rakhyvel, ha en rakgel för intimområdet och smörja in efteråt. Överallt där jag har läst om detta så står det bara att man inte ska raka på ett tag så far det bort, visst det lugnar ner sig efter ett tag men det finns alltid lite prickar kvar, hur länge jag än väntar med att raka mig. Jag börjar tro att de är något slags ärr eller nått.. Jag vet inte vad jag ska göra för de far aldrig bort.. jag vill kunna simma i bikini i sommar utan att skämmas över prickarna. Det är förresten inte innåtvuxna hår, det tror jag inte. Jag har sett bilder på det och det ser inte ut så. Och det kliar inte heller. Vad ska jag göra för att få bort dem? sjukt tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.06.2016
Hej.
tyvärr är det ju helt enkelt så att huden vid bikinilinjen verkligen inte tycker om att bli rakad. Det gör den inte hos någon, men beroende på vilken typ av hud man har, hur mycket man svettas, hur bra sår läker o.s.v. så varierar det hur svåra problemen blir och hur snabbt man blir kvitt dem. Jag tror nog att det är inåtvuxna hår du har, men att de är så pass djupt liggande att de inte har en chans att ta sig upp till ytan, vilket gör att inflammationen inte heller har en chans att läka utan det blir helt enkelt en röd prick, som kan vara lite upphöjd. Det kan se ut som ärr, precis som du skriver. Oftast blir de ju bättre med tiden, men det kan ta länge.
Jag föreslår att du slutar raka dig, och istället vaxar dig. Det är lite mer smärtsamt, men resultatet räcker längre och man brukar slippa problemen med inåtväxande hårstrån.
Jag förstår att du gärna vill använda bikini, och även om jag ju inte vet hur dina prickar ser ut så ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna simma som vanligt. Människor brukar ju för det mesta inte hålla på och kika andra mellan benen, och om de skulle göra det (och upptäcka att du har en eller annan prick vid bikinilinjen!!) så säger det mer om dem än det gör om dig. Jag kan förstå att du känner dig lite självmedveten över dina prickar, men jag tror faktiskt inte att nån annan skulle se dem eller bry sig.
Så sluta upp med att raka dig nu genast, och testa istället att vaxa dig. Antingen vid en salong eller själv. Förhoppningsvis läker dina prickar snabbt så att du inte behöver tänka mer på dem, utan kan känna dig fin och njuta av sommaren.
Kram
Tessi