äta ihop p piller kartor
28.06.2018
hej! Jag är 14 år och äter p piller. Jag har börjat äta ihop flera kartor och inte haft mens nu på 4 månader. Jag undrar om jag måste släppa fram mensen eller om jag bara kan vänta tills den kommer. Och om jag kommer att få den snart om jag inte släpper fram den. Vill nämligen inte ha den nu. Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej Anonym!
Hm, det här med hur länge man kan eller bör äta ihop sina kartor för att slippa ha mens, det tvistar de lärde om, eller alltså barnmorskor, hälsovårdare, gynekologer och andra som skriver ut p-piller. Vissa tycker inte att man ska gå så många månader utan mens, andra igen ser inget hinder för att vara åratal utan mens. Läser man bipacksedlar (lappen i lådan som p-pillren kom med) så ser man vad det egna märket rekommenderar eller tycker om saken. Överlag tycker jag nog att det lutar mer och mer mot att man inte ser något hinder i att tjejer/kvinnor skjuter upp mensen månad efter månad hur länge som helst. För vissa tjejer/kvinnor får alltså mens ändå förr eller senare. Om det händer, så kan man ha uppehållet eller ta sockerpillren just då, för att blöda klart, och så börjar man på en ny karta efter mensen.
Men alla är vi olika och dessutom påverkar olika märkens p-piller på lite olika sätt. Bäst råd får du nog antingen av bipacksedeln eller av den person som skrev ut p-pillren åt dig. Det är ju mycket möjligt att hen är på semester nu, men ring och fråga sedan när du får en chans. Tills dess så skulle jag nog tro att du lugnt kan fortsätta äta ihop kartor tills mensen eventuellt kommer av sig själv - det är ju inte sagt att den gör det, vi är som sagt alla olika.
Kram, Liselott