bh
05.04.2015
Hej, är 80B stort/litet då jag är 15 och har en "normal vikt" alltså inte överviktig eller underviktig. För ibland så tkr jag då jag ser dem i spegeln att dem e skitstora.. men ibland så känns dem små... jag är ganska kort. Typ 155 cm huh

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.04.2015
Hej huh!
Intressant fråga, för jag tror att det här med bröststorlek dels är något många funderar på men sällan har fakta för och dels att många, många, många funderar om deras egna bröst duger...
Men innan jag börjar: har du läst våra infosidor om Bröst och BH? Gör det när du läst klart här sedan :)
Men nu har jag grävt fram lite fakta åt dig. Det var dock svårt av flera anledningar. Dels verkar det inte ha gjorts några mer omfattande, vetenskapligt korrekta undersökningar över bröststorlekar (vad jag nu snabbt hittade iaf), och dels så förändras ju kvinnors bröststorlek under livets gång. De är ju inte som snopplängden, som förblir densamma livet ut sedan den växt klart i puberteten, utan bröststorleken påverkas bla av viktuppgång och -nedgång. Bröst består till en stor del av fettvävnad, så nu när kvinnor i västvärlden blir allt fetare, så ökar även kupstorleken. Dessutom har majoriteten av alla kvinnor lite olika stora bröst och skulle kanske behöva en kupstorlek för det ena och en annan för det andra! :) Under graviditet och amning ökar de också tillfälligt i storlek men stannar därefter ofta på en lite mindre storlek än före graviditeten. Samtidigt är det allt fler som kommer in i puberteten allt tidigare och därför behöver BH tidigare, och allt fler tweenies (strax före tonåren) som börjar använda BH för att känna sig äldre (?), så antalet som använder A-kupa ökar också.
I alla mina sexologi- och sexualundervisningsböcker här på jobbet så hittade jag inte en enda uppgift om medelstorlek på bröst. För hur räknar man ens ut det utan att mäta totalvolymen? Kup-storlekarna kan ju ljuga rätt mycket - tex kan en tjej använda 80A, men en tjej med exakt lika stora bröst kanske hellre använder 75B, eftersom just den modellen sitter bättre på just hennes bröst. För dessutom varierar ju både form och storlek oftast också från tillverkare till tillverkare och från modell till modell.
Nå, jag hittade ett par uttalanden, den ena på en modesajt och den andra på en ungdomssajt där en tillförlitlig person svarat. Säkert finns det fler om man skulle gräva mera på nätet, men det här ger i alla fall en fingervisning om just din 80B. Den verkar vara bland de vanligaste här i Norden (vi har alla nordiska länderna ungefär samma både genetiska pool och levnadsstandard, så vi skandinaver ser ungefär lika ut när det gäller brösten). På basen av det kunde man kanske säga att dina bröst helt enkelt är varken stora eller små utan mittemellan när det gäller sålda BH:n. :D
"Visste ni att en stor undersökning på bh-storlekar visar att sverige bland alla länder i europa har försäljning på de minsta bh-arna?
Så här ser försäljningen ut i Sverige:
A-kupa: 25%
B-kupa 38%
C-kupa 24%
D-kupa 13%
En fjärdedel av alla kvinnor i sverige har A-kupa! varför är vi inte nöjda med våra små bröst?" http://www.stylesearch.se/snacka/vanligaste-bh-storleken-i-sverig
"Den enda jag hittat som verkar pålitlig är en studie som underklädesmärket Triumph gjorde år 2007 över bh-storlekar bland kvinnor i Europa. Resultatet för Sverige ser ut såhär:
Kupstorlek/andel kvinnor:
D 24%
C 30%
B 33%
A 14%
Dock får du ju tänka på att det är just specifikt bh-storlek som räknas här, och att kvinnors bröst som sagt kan variera i storlek livet igenom." http://www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/ungdom/sex_sinne/genomsnittstorlek-pa-brost/sida_1.php
http://www.brasize.com/average-bra-size.html
Ovan den undersökning som det refereras till i ovanstående svar och nedan kommer en karta över medel-BH-kupor i världen. Bli nu inte förskräckt över att vi i Norden och Asien har de största brösten i världen, utan tänk på att det dels är genetiskt (tex asiatiska kvinnor har oftast små bröst och kvinnor i u-länder har inte alltid näring nog till att ha stor byst), dels att vi har mycket övervikt här (tänk på alla stadiga mommon i simhallen med rediga hängbröst ;) ) och att vi har ett skönhetsideal här som dels resulterar i plastikoperationer och dels i all världens pusch-up:s med en massa stoppning och inlägg...
http://www.targetmap.com/viewer.aspx?reportId=5285
Sedan när det gäller den egna uppfattningen om hur stora/små bröst man har, så påverkas det nog av flera saker - och ändras med tiden. Är man bland de första i klassen som fick bröst, så kanske man lämnar att känna att man har stora även senare, fastän klasskompisarna kommer ikapp. Råkar kompisar (eller systrar och mamma) ha små, medan man själv har normalstora, så kanske man känner det som att man har ovanligt stora. Jämför man sig med porrskådespelerskorna, så har de flesta av oss pyttesmå (och hängande och ojämna bröstvårtor osv - för de flesta porrskådespelerskor är antingen opererade eller valda utgående just sitt utseende). Säger en gång en person man tycker att är betydelsefull något om ens bröst, tex en pojkvän att man har små, så kanske man börjar tro på det och värdera sina egna bröst utgående från den människans mer eller mindre sanna åsikt... Och så ser de egna brösten olika ut beroende på BH, tröja, urringning, axlarnas och ärmarnas skärning på plagget, mönster och färg på plagget, belysning... och framförallt på det egna humöret. Det är väl allmänt känt att våra självförtroenden har sämre och bättre dagar, så vissa dagar tycker vi kvinnor att vi har snyggare bröst och andra dagar är allt strykfult och åt h*lvete...
Slutligen så ändras ju nog bröstens storlek också under menscykeln. Ibland är det så enkelt att de ÄR lite större strax före mensen och lite mindre mitt emellan menserna.
Sådär! Blev du klokare? Hursomhelst spelar ju brösten storlek ändå ingen roll! Storleken har ingen betydelse varken för amningen eller för kärleken - för blir en kille kär i dig, så blir troligen just dina bröst de finaste i världen - för att de sitter på just precis DIG! Så klappa dina bröst nu snällt och berömmande och säg åt dem att de är fantastiska! :D <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
PS: minns att läsa om Bröst ;)