Bli gravid
21.11.2023
Hej! Efter min första graviditet fick jag obalans i underlivet, bakteriell vaginos, gick på en massa antibiotika kurer och annat tillsist hjälpte det bara med vanlig hudolja. Nu vill vi bli gravida igen men då vi har samlag utan kondom börjar det klia i underlivet efteråt. Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
24.11.2023
Hej,
Jag måste konsultera en barnmorska för att få ett så bra svar som möjligt, så därför fick du vänta lite på ditt svar.
Jag förstår att det känns frustrerande nu då ni skulle vilja bli gravida att det känns som att kroppen inte samarbetar. Bäst skulle det vara om du besökte en gynekolog som kunde undersöka dig och vid behov kolla upp hur pH-värdet är i slidan. Du har säkert hört det förr men sädesvätskans pH-värde är väldigt basiskt medan slidans pH-värde är surt, och därför leder det lätt till irritation i underlivet (om man har ett känsligt underliv) och sex där killen får utlösning inuti. Det låter ju ganska kontraproduktivt av kroppen att planera det så att vätskorna är så olika, men antagligen är det en del av kroppens eget sätt att se till att endast de starkaste spermierna tar sig ända fram.
Gynekologen kan också ta ställning till om dina slemhinnor är så sköra att du t.ex. skulle behöva lite lokalt östrogen för att bygga upp dem igen. Det finns att köpa receptfritt på apoteket i form av vagitorier (Ovestin). Det är inte helt enkelt att bara på basen av frågan ta ställning till den exakta orsaken till irritationen.
Men vårt råd är att kontakta preventivrådgivningen/familjeplaneringen i din hemkommun och boka tid till en gynekolog så kan du ta upp dina frågor med hen.
Kram,
Tessi och Malin