Bröst
13.06.2017
Hej! Jag kom väldigt tidigt in i puberteten, jag har fått min mens när jag var 9 år gammal och det sägs att brösten växer då efter mensen. Jag själv har en A-kupa och jag undrar om de kommer växa mer eller slutar det växa helt vid 20 års åldern? För det sägs att bara brösten bara växer i 5 år efter mens och det har gått 5 år för mig och vill verkligen inte det ska vara vid en A-kupa. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej.
Antagligen är din pubertetsutveckling över, och det är inte sannolikt att dina bröst skulle ändra jättemycket från hur de ser ut idag. Men eftersom bröstens storlek till en del också hänger ihop med mängden kroppsfett överlag så kan det hända att de ännu förändras lite i.o.m. att du t.ex. går upp i vikt eller om du blir gravid/ammar.
Det rådande skönhetsidealet bland kvinnor idag är att brösten skall vara ganska stora, medan midjan skall vara smal. Rumpan får görna vara stor men låren smala och vältränade. Det säger sig själv att det är väldigt svårt att uppnå detta skönhetsideal till alla delar. Och därför är det ju en himla tur att alla faktiskt inte tycker om stora bröst. Det absolut viktigaste är att du själv tycker om dina egna bröst. Försök därför att jobba på din egen inställning till dem och din kropp, istället för att lägga all energi på att fundera över de saker du är missnöjd över.
Stå framför spegeln med bar överkropp och titta på dina bröst. Fundera över de saker du tycker om med dem, t.ex. att de är mjuka eller släta. Att bröstvårtorna reagerar på din beröring. Känn på brösten både med fingrarna, handflatorna och handryggarna. Känn efter hur beröringen känns. Och tänk på hur mycket roligare det skulle vara om du tyckte om dem precis som de är - och det kan du göra! De är ju dina egna, och värda att tycka om. Om du upprepar denna övning kommer du efter ett tag att märka att ditt förhållande till din kropp förändras. Där du tidigare har upplevt bara ett problem kommer en viss stolthet att växa istället. Väldigt få kroppar är helt perfekta om man jämför med medians bild - men det är ju inte meningen att kroppen skall jämföras, utan kännas och älskas eftersom den är din alldeles egen.
Var snäll mot dig själv <3
kram
Tessi