Brösten
22.06.2016
Hej är en tjej som undrar när slutar brösten växa mera för fick min mens då jag var 13år. Är jag inte fullt mogen ännu för mamma säger att mina bröst kommer växa ännu men vill inte riktigt det är riktigt nöjd och tror inte på morsan att brösten kommer växa mera nu eller finns det någon ålder då brösten slutar växa eller slutar de bara när som helst? tycker jag e helt mogen nu som kvinna =D
Kram <3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2016
Hej,
Det är nog ganska svårt att svara på när bröster har vuxit färdigt, eftersom det är väldigt individuellt, och eftersom brösten fortsätter att förändras lite genom hela livet.
Jag tror precis som din mamma, att dina bröst kommer att växa ännu. Storleken på brösten hänger ju också delvis ihop med hur mycket fett man har på kroppen i allmänhet, så om man går upp i vikt så är det också vanligt att brösten blir större. Men om jag  skulle ge mig på en gissning om när brösten brukar ha vuxit klart, så skulle det vara ungefär då man är 17. Det stämmer knappast för alla - men för de flesta.
Men också efter att brösten fortsätter växa i storlek så kommer de antagligen att fortsätta förändras. MEN det betyder inte att alla  förändringar som sker efter att brösten slutar växa i storlek skulle vara negativa. Det är inte alls ovanligt att man tycker bättre om sina bröst då man är 30+ än då man är 18.
Så du kan nog räkna med att de växer lite till ännu, och oavsett om det är någonting man vill att de skall göra eller önskar att de inte skulle - så är det inte så väldigt mycket man kan göra åt den saken. Bara att ta det lugnt och följa med i utvecklingen.
Trevlig midsommar!
Kram
Tessi